دیسترالند Decentraland دنیای مجازی ساخته شده بر اساس اتریوم است. دیسنترالند یک متاورس ( جهان مجازی ) غیرمتمرکز است که در آنجا می توانید قطعه زمینی را خریداری کنیدو در آنجا، بازارها و برنامه های کاربردی خود را پیاده‌‌سازی کنید. توکن های MANA ،LAND و Estate همگی نقش منحصر به فردی در تجهیز اقتصاد دیسنترالند ایفا می کنند. این پلتفرم توسط کاربرانش و از طریق Decentraland DAO که سازمانی غیرمتمرکز و مستقل است، اداره می شود.

در این مقاله با ما باشید تا شما را با دیسنترالند و پیشینه‌ی آن آشنا کنیم و در مورد توکن های  MANA، LAND  و Estate  اطلاعات کاملی بدست آورید. همچنین ما با شما هستیم تا با چگونگی اداره کردن دیسنترالند مطالب مفیدی بیاموزید.

 

متاورس

تاریخچه دیسنترالند

دیسنترالند به طور رسمی در ژانویه 2020 برای عموم راه اندازی شد. دیسنترالند یک دنیای مجازی مبتنی بر اتریوم است که متعلق به کاربران آن است و از طریق سازمان غیر متمرکز و مستقل DAO اداره میشود.

دیسنترالند سه توکن بومی دارد.  LAND ، یک توکن  ERC-721  که قطعات زمین های دیجیتالی را ارائه می دهد.   Estate  ، یک توکن  ERC-721 که نشان دهنده قطعات ادغام شده زمینهای دیجیتالی است و MANA  یک توکن ERC20 که به عنوان واحد پول دیسنترالند عمل می کند.

شما متاورس دیسنترالند را از طریق یک آواتار تجربه می کنید، که با آن می توانید نقشه مقصد های دیجیتای در حال توسعه را کشف کنید، فعالیت هایی از قبیل خرید هنرهای دیجیتالی در گالری هنری کریپتو والی و همچنین تجارت با دیگر متاورس های معمول در بارترتاون Barton town انجام هید. آموزش و یادگیری در دانشگاه دیسنترالند فقط با توکن های دیجیتالی امکان پذیر است.

اما برخلاف سکه های طلایی موجود درماریو Mario یا World of warcraft، توکن های دیسنترالند به گونه ای برنامه ریزی شده‌اند که ارزش و قابلیت انتقال آنها را به عنوان دارایی در دنیای واقعی سهولت ببخشند. اتریوم، اقتصاد، فناوری، اخلاق را بهم متصل می کند و دنیای دیجیتال را به همان اندازه که یک بازی برای سرگرمی و لذت بردن ساخته شده را به جهانی آرمانی دیجیتالی و غیر متمرکز تبدیل می کند.

توکن های  LAND ، MANA و  Estate

قبل از اینکه به چگونگی تقویت اقتصاد دیجیتالی بوسیله ی توکن های دیسنترالند اشاره کنیم، اجازه دهید تفاوت های بین توکن های   ERC-20  و  ERC-721 را بررسی وآنالیز کنیم.

توکن های ERC-20 مانند MANA به عنوان توکن های قابل تعویض شناخته شده اند، به این معنی که با سایر توکن‌های ERC-20  قابل تعویض هستند. به همین ترتیب، هر توکن  MANA  یکسان بوده و فاقد ویژگی های منحصر بفرد است. این ویژگی ها کمک می کنند تا   MANA ارزی ایده آل در جهان برای دیسنترالند باشد. با این حال توکن های   ERC-721   مانند  LAND و   Estate  دارای ویژگی هایی هستند که هر توکن را منحصر به فرد می کند، در نتیجه، آن ها  قابل تعویض نیستند و به عنوان توکن های غیر قابل تعویض NFT شناخته می شوند. این بدان‌معنی است که آنها نمیتوانند به عنوان ارز عمل کنند، اما در عوض برای ایجادآیتم های منحصربه فرد در جهان مجازی از قبیل آواتارها، ابزارهای پوششی و قطعات منحصر به فرد مفید هستند.

ویژگی های توکن های LAND ،MANA و  Estate توسط قراردادی هوشمند تعریف می شوند. قرارداد MANA token، قرارداد LAND registry و Estate Registry قرارداد به طور کلی سه لایه با استفاده از قرار دادهای هوشمند ساخته می شود. ردیابی دفاتر مالکیت خرید زمین در لایه اجماع حفظ و کنترل می شود. لایه محتوای لند توزیع بسته ها را کنترل می کند و متواهای صوتی، تصویری و چت صوتی را ارائه می دهد. در نهایت، تمام ارتباطات همتا به همتا که برای تعامل کاربران با یکدیگر لازم است از طریق لایه زمان واقعی Real-time  فراهم می شود.

دیسنترالند

زمین ها یا land به چه شکلی هستند؟

هریک از زمین‌ها یا لندها در این بازی، دارای اندازه مشخص ۳۳ فوت در ۳۳ فوت هستند. جالب اینجاست که در حالی که طول و عرض هرزمین محدود است، هیچ محدودیتی برای ارتفاع زمین وجود ندارد. بنابراین مالک یک لند می‌تواند همیشه ارتفاع زمین خود را بیشتر و بیشتر کند. اجتماعی از چند لند، یک منطقه را ایجاد می‌کند. در واقع این منطقه‌ها مجموعه‌ای از زمین‌هایی هستند که کاربرد مشابهی دارند. به‌عنوان مثال، زمین‌های مخصوص شرط‌‌‌‌بندی، شهربازی یا دزدان دریایی، هریک در منطقه‌ای مجزا قرار دارند.

تمامی فضای مجازی در دیسنترالند از قطعات انفرادی LAND تشکیل شده است که می توانید با MANA در بازار خریداری کنید. همچنین می توانید پوشش ها و لباس هایی را برای آواتار خود در بازار بخرید، از جمله، لباس، کفش و لوازم جانبی. هر تراکنش برروی بلاکچین اتریوم ثبت می شود و در واقع آن را تبدیل به ریجستری برای تمامی دارایی ها ی دیجیتالی می کند که در دیسنترالند به دست می آورید. اگر مالک  LAND  یا زمین هستید، شما قادر به ساخت محیط های دیجیتال و برنامه های کاربردی مانند بازی ها و جوامع کاری هستید، که می توانید از این طریق درآمد زایی کنید.

قطعات زمین که مستقیماً در مجاورت یکدیگر قرار دارند را می توان در Estate ادغام کرد. برخی از شرکت های رمزنگاری مانند MAKER DAO و Supor Rare بسیاری دیگر، حتی دفاتر مجازی و گالری های هنری در دیسنترالند ایجاد کرده اند. دیسنترالند همچنین میزبان انواع کنفرانس های مجازی بوده است.

پروژه دیسنترالند چیست؟

احتمالا با مفهوم واقعیت مجازی آشنا هستید. اولین تصویری که با شنیدن این عبارت در ذهن بسیاری از مردم نقش می‌بندد، محیطی مجازی است که به واسطه عینک‌های خاصی، احساس حضور واقعی را برای افراد به همراه دارد. پروژه دیسنترالند، دقیقاً بر پایه همین مفهوم استوار است؛ اما همه چیز به همین نقطه ختم نمی‌شود؛ بلکه ترکیب این ماجرا با بلاک‌چین و توکن هایNFT پروژه‌ای بدیع را به نام Decentraland ایجاد کرده است.

دیسنترالند یک بازی است. بازی که در آن شما می‌توانید به خرید و فروش املاک و مستغلات بپردازید. در بستر بازی تعدادی قطعه زمین گنجانده شده است که با استفاده از توکن بومی پروژه یعنی ارز لند (LAND) شناسنامه دار شده است. برای خرید و فروش این زمین‌ها باید از طریق ارز دیجیتال دیسنترالند یعنی مانا (MANA) اقدام به خرید توکن لند کنید.

توکن‌های لند از نوع NFT یا غیرمثلی هستند. بنابراین مالکیت فردی در فضای این بازی به واسطه توکن‌ها تثبیت می‌شود. این امکان برای شما وجود دارد که به بعد از خرید زمین در بازی برای آباد کردن آن اقداماتی را انجام دهید تا ارزش آن ارتقا پیدا کند. در ادامه می‌توانید آن را با قیمتی بالاتر به فروش برسانید و در ازای آن توکن مانا MANA دریافت کنید.

برای اطلاعات بیشتر و نحوه خرید زمین در متاورس می توانید این مقاله را بخوانید

دیسنترالند چگونه اداره می شود؟

بر خلاف سایر دنیاهای مجازی، دیسنترالند توسط یک نهاد متمرکز کنترل نمی شود، بلکه، دیسنترالند توسط دارندگان  LAND و   واز طریق Decentraland DAO اداره می شود که با استفاده از فناوری آراگون  Aragon ایجاد شده است. برای رای دادن به تغییرات پیشنهادی در پروتکل، باید توکن های MANA ، LAND و  Estate  که پیچیده شده اند را نگه داریم. هر wMANA  یک واحد رای قدرتمند را برای شما فراهم می کند، در حالی که هر بسته ی LAND و هر Estate هرکدام 2000 واحد قدرت رای دارند.

در دیسترالند «پیچیدن» MANA به قفل کردن آن در DAO اشاره دارد. برای استفاده از توکن های  LAND و   Estate  برای رای دادن باید آنها را در  DAO  ثبت کنید. اما با این کار آنها را قفل نکرده اید و همچنان می توانید در صورت ثبت نام به طور معمول از آن استفاده کنید.

MANA  را می توانید در صرافی های رمز نگاری مانند  Gemini و  Coinbase خریداری کرد ولی LAND باید در بازار دیسترالند خریداری شود. توکن های املاک تنها پس از ادغام قطعات LAND ایجاد می شود. علاوه بر این، DAO دیسترالند دارای یک هیات مشاوره ی امنیتی (SAB) است که بر امنیت قراردادهای هوشمند پلتفرم نظارت می کند، پیشنهادات حاکمیتی را بررسی می کند و به گزارش های تخلفات پاسخ می دهد.

(SAB)  هیات مشاوره ی امنیتی از 5عضو تشکیل شده است که توسط جامعه ی دیسترالند به آنها رای داده می شود. هیات مدیره این توانایی را دارد که پیشنهاد های حاکمیتی را که ممکن است بر دیسترالند تاثیر منفی بگذارد، را به تاخیر بیندازد یا حتی رد کند.

دیسترالند با طراحی غیر متمرکز خود، راه را برای نوع کاملا جدیدی از متاورس هموار کرده است. برای اولین بار، شما می توانید ارزشی که در دنیای مجازی که در آن زندگی می کنید را ایجاد کنید و سپس آن را به دنیای واقعی و ملموس منتقل کنید.

تیم دیسترالند

پروژه ی دیسترالند را دو توسعه دهنده آرژانتینی به نام های آری میلش Ari Meilich و استبان اوردانو Esteban Ordano توسعه داده اند. آنها در پروژه های موفق دیگری از قبیل استریوم و بت کور مشارکت داشته‌اند.

بازی متاورس

آینده دیسنترالند

دیسنترالند زمانی که افراد با خرید و فروش زمین دیجیتال بیش از 500 درصد سود بانکی کسب کردند، به صدر اخبار رسید. این اتفاق در سال 2018 رخ داد، یعنی زمانی که این دنیای مجازی غیر متمرکز تازه توجهات را به خود جلب کرده بود. دیسنترالند اولین و پابرجا‌ترین متاورس (metaverse) ساخته شده روی بلاک چین اتریوم است.

با اینکه هیچ‌گاه نمی‌توانید به صورت فیزیکی وارد زمین‌های Decentraland شوید، اما با خرید و فروش آن‌ها قادر به کسب سود خواهید بود. همانند دنیای واقعی، مهم‌ترین ویژگی املاک و مستغلات درون این بازی نیز مکان قرارگیری آن‌هاست. هرچه یک ملک به Genesis Plaza (مکانی که افراد از طریق آن وارد بازی می‌شوند) و مناطق مختلفی همچون وگاس سیتی (Vegas City)، دره کریپتو (Crypto Valley) یا دراگون سیتی (Dragon City) نزدیک‌تر باشد، ارزش آن بیشتر است.

در دیسنترالند، خرید دو قطعه زمین کنار هم، یک ایالت را تشکیل می‌دهد. داشتن یک ایالت به شما اجازه می‌دهد تا تحولات بیشتری ایجاد کنید. در این بازی، افراد سراسر دنیا (که البته از آواتار هم استفاده می‌کنند)، می‌توانند وارد گفتگوهای مجازی مربوط به بازی شده یا حتی در یک فضای مجازی دور هم جمع شوند و به تماشای مسابقات در دنیای واقعی بپردازند.

امکان ارائه ایده به سرمایه‌گذاران در سیلیکون ولی مجازی درون بازی که کریپتو ولی نام دارد نیز وجود دارد. به همین دلیل هم هست که داشتن چندین زمین مجاور مهم است. این زمین‌ها را می‌توان اجاره دارد که در این صورت، نقدینگی بیشتری را برای مالک ایجاد می‌کند.

سال گذشته ارزش بازار NFTها 3 برابر شد و این مومنتم تا سال 2021 نیز ادامه داشته است. همین چند وقت گذشته شاهد رکورد شکنی فروش یک NFT به مبلغ 69 میلیون دلار بودیم. هنر، موسیقی، کالکتیبل‌ها و بسیاری دیگر از آیتم‌ها را می‌توان به صورت توکن غیر مثلی درآورد و از آنجایی که سرمایه‌گذاری افراد روی این حوزه همچنان ادامه دارد، می‌توان به آینده متاورس‌هایی همچون دیسنترالند نیز امیدوار بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

three + twelve =