متاورک چیست

متاورک  (Metawork)  چیست؟

امروزه تقریبا همه افراد در مورد متاورس صحبت می کنند .در حقیقت متاورس متمرکز بر فناوری‌ای است که ما را وادار می‌کند تا دقیق تر راجع به زندگی آینده‌مان فکر کرده و تصمیم بگیریم.

علیرغم هیجان و صحبت پیرامون  Metaverse، هنوز در مورد اینکه این دنیای دیجیتالی چگونه بر جهانی که در آن زندگی می‌کنیم تأثیر می‌گذارد، سردرگمی‌های زیادی درباره نوع ارتباطات، نوآوری در محل کار و تعامل با همکاران وجود دارد.

در ادامه این مقاله مفهوم متاورک (Metawork)  و کسب و کارهای قابل دسترسی در متاورس و نیز آینده متاورک را بررسی می‌کنیم.

متاورس چیست و چه کسی آن را می سازد؟

Metaverse  بیش از آنکه یک مفهوم علمی-تخیلی باشد، اساساً ترکیبی از عناصر مختلف در فناوری است که به کاربران اجازه می دهد در یک جهان دیجیتال زندگی کنند.

این اصطلاح ابتدا در رمانی توسط نیل استفنسون (Neal Stephenson) در سال 1992 معرفی شد، جایی که “Metaverse” یک مکان خیالی مشترک بود که از طریق یک شبکه فیبر نوری در دسترس قرار گرفت و در عینک های واقعیت مجازی نمایش داده شد.

مفهوم متاورس در رمان استفنسون در واقع به آنچه اکثر شرکت‌ها هنگام بحث درباره آینده مجازی امروز تصور می‌کنند بسیار شبیه است. مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک (متا) ، تنها یکی از مبتکرانی است که روی این مفهوم جدید سرمایه گذاری کرده است.

به عنوان بخشی از کنفرانس فیس بوک کانکت برای سال 2021 ، زاکربرگ استراتژی خود را برای شروع کار بر روی یک تجربه اینترنتی “همه جانبه‌تر و منسجم‌تر” اعلام کرد، جایی که می‌توانید در دنیای جدید ارتباط برقرار کنید، همکاری کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشید.

متاورک چیست؟

 

بررسی مفهوم متاورک یا کار کردن در متاورس

اگر مفهوم کار در متاورس به واقعیت تبدیل شود،  در را برای آینده «متاورک» باز می کند. اکثر متخصصان موافق هستند که متاورس سرانجام شیوه کار افراد را از نو تعریف خواهد کرد، به ویژه اکنون که دورکاری و کار ترکیبی رو به رشد است.

در محیطی که افراد کمتری به یک «فضای کاری اختصاصی» سفر کرده و از آن بازدید می‌کنند، متاورس و متاورک می‌توانند فضای مجازی ثانویه‌ای برای همکاری و ارتباط برای ما فراهم کنند.

با متاورس، ما نه تنها می‌توانیم با مردم در یک محیط مجازی مشترک ارتباط برقرار کنیم، بلکه این امکان را داریم که مدل‌های محصولات و ماشین‌ها را در قالبی ایمن‌تر و تعاملی‌تر آزمایش کنیم.

به عنوان مثال، شما می‌توانید با همکاران خود طرحی برای یک خودرو در متاورس بسازید یا مواد و عناصر طراحی را به دلخواه تغییر دهید. بدون اینکه اتلاف وقت داشته باشید و به مواد مورد نیاز برای ساخت آن نیاز پیدا کنید.

کار در متا و مایکروسافت

متا(فیسبوک) قبلاً اتاق‌های کاری Horizon را معرفی کرده که در آن کارمندان می‌توانند اساساً با همکاران خود در زمان واقعی همکاری و کار کنند؛ درست شبیه به نحوه تعامل آنها در یک منظره متاروسی.

مایکروسافت اهداف مشابهی را با “Mesh for Teams” دنبال می‌کند، جایی که کاربران می‌توانند آواتارهایی با هوش مصنوعی از خود ایجاد کنند تا در جلسات دیجیتال تعامل داشته باشند.

در حالی که ممکن است تعاریف دقیق متاورس تغییر کند، اکثر آن‌ها این جهان دیجیتالی را به عنوان یک فضای اجتماعی و مشترک با آواتارهایی برای نمایش کاربران و محیط‌های منحصر به فرد برای کاوش تصور می کنند.

اتاق کار هاریزون ورلد

مزایا و معایب متاورک (Metawork)

مزایای متاورک ( (Metaworkبسیار زیاد است. در یک محل کار مجازی، برای دسترسی به همه مزایای یکسان از نظر اطلاعات، محتوا و همکاری، لازم نیست فضای فیزیکی یکسانی را با همکاران خود به اشتراک بگذاریم.

مزایا

متاورس مفهوم چیزهایی مانند کنفرانس ویدئویی برای دورکاری را به سطح بالاتری ارتقا می‌دهد. یعنی شما به جای اینکه فقط چهره همکار خود را ببینید، می‌توانید یک آواتار مجازی کامل از او را ببینید و درست مانند یک فرد واقعی با آن تعامل کنید. حتی فضایی برای زبان بدن و حالات چهره وجود دارد.

در همین زمان، متاورک به ما اجازه می‌دهد تا سطح جدیدی از خلاقیت را تجربه کنیم. ما می‌توانیم مشکلات را در 3 بعد تجسم و حل کنیم، ماکت‌هایی از محصولاتی که می‌توانیم با اعضای تیم به اشتراک بگذاریم طراحی یا برای تأیید به مشتریان ارائه کنیم.

فضای بی‌نهایتی در متاورس وجود دارد تا ایده‌های خود را تا جایی که می‌خواهید توسعه دهید و آن‌ها را با بیشترین تعداد ممکن به اشتراک بگذارید.

متاورس حتی می‌تواند برای محیط زیست مفید باشد و میزان مواد هدر رفته که معمولاً از پروژه‌های تحقیق و توسعه به دست می آید را کاهش دهد.

معایب

البته متاورس معایبی هم دارد. ساخت یک متاورس جامع که تجربیات کاری سریع و کارآمد را امکان پذیر کند، به پهنای باند زیاد و فناوری عالی نیاز دارد. در ابتدا، شرکت‌ها ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی داشته باشند تا فرصتی برای ورود به متاورس برایشان فراهم شود.

در عین حال، احتمالاً نگرانی‌هایی در مورد نحوه اشتراک‌گذاری و محافظت از اطلاعات در چنین فضای باز وجود خواهد داشت. همچنین دغدغه اینکه چگونه می‌توانیم از حریم خصوصی کارمندان هنگام کار در یک دنیای مجازی محافظت کنیم.

حتی قبل از اینکه بتوانیم در یک فرصت متاورس واقعی پیشرفت کنیم، چالش هدست‌های مجازی را نیز پیش رو داریم که باید بر آن غلبه کنیم.

آیا می توانیم در متاورس کار کنیم؟

اگر دیدگاه شرکت‌هایی مانند متا درست باشد، پس متاورس یک محیط جامع خواهد بود. درست مانند یک سیاره ثانویه که در آن تقریباً هر کاری می‌توانیم انجام دهیم. در حال حاضر، ما شروع به دیدن نمونه هایی از این دنیای جدید در محیط های VR و AR کرده‌ایم که توسط نوآورانی مانند مایکروسافت، آکیولوس و مجیک لیپ برای نیروی کار ساخته شده است.

برای ورود کامل به متاورژن، به فناوری مناسب نیاز داریم. در حال حاضر، این فناوری شامل نوعی هدست XR می شود. با این حال، موارد مختلف دیگری را هم می‌تواند شامل شود، مانند راه‌حل‌های بازخورد لمسی برای ایجاد احساس حضور بیشتر در فضای مجازی.

هرچه فناوری بیشتری برای ورود به متاورس مورد نیاز باشد، ممکن است محیط محدودتر شود. از این گذشته، تیم‌های توسعه دهنده باید توانایی ساخت و ایجاد فناوری مورد نیاز را داشته باشند.

همچنین این فناوری باید به اندازه کافی راحت باشد تا افراد از آن برای مدت طولانی استفاده کنند. یعنی چیزی که همیشه با هدست‌های واقعیت مجازی امروزی امکان‌پذیر نباشد.

مشاغل قابل دسترس در متاورس

اگر آینده متاورک موفق باشد، فرصت های شغلی به طور بالقوه بی پایان خواهند بود. بسیاری از مشاغل موجود احتمالاً حول روش‌های خلاقانه دسته بندی می‌شوند، مانند طراحان مد دیجیتال که می‌توانند بدون استفاده از متریال، طراحی‌هایشان را آزمایش کنند.

همچنین می‌توانیم متخصصان پزشکی داشته باشیم که این توانایی را داشته باشند که در مواقعی که برای غلبه بر بیماری یا جراحتی به کمک نیاز دارید، نمونه دیجیتالی بدن شما را بررسی کنند.

سایر مشاغل احتمالی عبارتند از:

  • راهنمایان تور یا تورلیدرها: شخصی را تصور کنید که می تواند شما را در مکان‌های باورنکردنی و عجیب در متاورس راهنمایی کند، درست مانند یک راهنمای تور فیزیکی. تنها تفاوت این است که واقعاً هیچ محدودیتی برای اینکه با چه چیزی یا کجا می‌توانید در متاورس سفر کنید وجود ندارد.
  • معمارها: یک ساختار در متاورس عنصری است که از صفر ایجاد شده است، مانند یک تجربه، شی یا مکان. این امر مستلزم مهارت و تخصص خلاقانه زیادی از سوی توسعه دهندگان و طراحان است.
  • وکلای قرارداد هوشمند: معاملات و جابجایی های مالی در متاورس نیازمند روش های جدیدی است که قانونی بودن آن را تضمین کند. فناوری بلاک چین و احتیاج به حضور وکلای قراردادهای هوشمند ممکن است در این عصر دیجیتال ضروری‌تر باشد.

در نهایت، آیا در متاورس درآمد بیشتری کسب خواهید کرد؟ احتمالا بتوانید پول بیشتری به دست بیاورید، ولی این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد.

قطعاً این احتمال وجود دارد که شما فرصت‌های درآمدی بیشتری برای شروع داشته باشید؛ زیرا نقش‌ها و مشاغلی که در متاورس خواهید داشت، به مهارت‌های بسیار مهمی در دنیای دیجیتال نیاز دارند. با این حال، با رواج بیشتر متاورس، این استعدادها می توانند به بخشی طبیعی از اکوسیستم آموزشی تبدیل شوند.

آینده متاورک چه خواهد شد؟

آینده متاورس و Metawork سؤالات جالبی را در مورد اینکه زندگی در آینده دیجیتال جدید ما چگونه خواهد بود ایجاد می‌کند. آیا می‌توانید بین متاورک و کار واقعی یکی را انتخاب کنید؟

درست مانند کاری که ما اکنون با استخدام از راه دور و در دفتر انجام می‌دهیم؟ آیا اشتغال دموکراتیک به یک گزینه تبدیل خواهد شد و آیا مشاغل جدید ظاهر خواهند شد؟

در حال حاضر، پیش‌بینی اینکه آینده کار در متاورس چگونه خواهد بود دشوار است، اما به نظر می‌رسد که قطعاً خیلی زودتر از چیزی که فکر می‌کردیم تبدیل به یک دنیای بسیار کاربردی می‌شود.

منبع:

https://www.xrtoday.com/virtual-reality/metawork-working-the-9-5-in-the-metaverse/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − four =