بلاکچین چیست

 

 

 

فناوری بلاک چین موضوعی است که تقریباً در گفتمان اکثر افراد جامعه جای خود را باز کرده است اما کم‌تر کسی دقیقاً می‌داند بلاکچین چیست و تعاریف متفاوتی از آن را ارائه می‌دهند. این فناوری در دهه‌ی گذشته رشد کرده است و هرروز توسط افراد بیشتری شناخته می‌شود. اغلب افراد بلاک چین را ارز دیجیتال تلقی می‌کنند و این دو گزاره را به‌جای یکدیگر به کار می‌برند، درحالی‌که ارز دیجیتال بخشی از بلاک چین است اما بلاک چین در حال حاضر فناوری‌ای بسیار بزرگ‌تر از ارز دیجیتال به شمار می‌رود و جایگاه خاص و منحصربه‌فردی برای خود در علوم کامپیوتر پیداکرده است. در این مقاله قصد داریم ابتدا به‌طور خلاصه مقدمه‌ای از تعریف بلاک چین ارائه کنیم و در ادامه‌ی آن پروژه‌های موفق بلاک چین را تشریح کنیم.

  • بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟

بلاکچین چیست

 

بلاکچین (Blockchain) یک سیستم ثبت اطلاعات است به‌گونه‌ای که غیرقابل تغییر است و  هک یا تقلب سیستم را دشوار یا غیرممکن می‌کند. بلاک چین اساساً یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌ها است که کپی شده و در کل شبکه سیستم‌های رایانه‌ای روی بلاک چین توزیع می‌شود. هر بلوک در زنجیره شامل تعدادی تراکنش است و هر بار که تراکنش جدیدی در بلاک چین اتفاق می‌افتد، سابقه‌ای از آن تراکنش به دفتر کل هر سیستم اضافه می‌شود. پایگاه داده غیرمتمرکز مدیریت‌شده توسط چندین میزبان به‌عنوان فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) شناخته می‌شود. بلاک چین نوعی DLT است که در آن تراکنش‌ها با امضای رمزنگاری تغییرناپذیری به نام هش ثبت می‌شوند.

  • برای اولین بار کلمه‌‌های بلاک و چِین در اسناد اصلی ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین و اولین شبکه بلاک چین) به‌صورت جداگانه به‌کاررفته‌اند و در سال ۲۰۱۶ کلمه‌ی مرکب بلاک چین خلق شد.

یک مثال ساده برای درک بلاک چین مقایسه‌ی آن با سرویس Google Doc است. زمانی که یک کاربر سندی را ایجاد می‌کند و آن را با گروهی از افراد به اشتراک می‌گذارد، درواقع سند به‌جای اینکه کپی یا واگذار شود، توزیع می‌شود. این فرآیند زنجیره‌ی توزیع غیرمتمرکزی به وجود می‌آورد که همه‌ی افراد به‌صورت هم‌زمان به سند دسترسی دارند. هیچ‌کدام از افراد در انتظار اعمال تغییرات توسط فرد دیگری مسدود نمی‌شوند و تمام اصلاحات روی سند بدون معطلی ثبت می‌شوند و اعمال تغییرات کاملاً شفاف صورت می‌پذیرد. البته فناوری بلاک چین بسیار پیچیده‌تر از Google Doc است.

به‌طورکلی شبکه بلاک چین از چندین لایه تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

1- زیرساخت

2- شبکه‌سازی

3- اجماع

4- داده (بلاک‌ها و تراکنش‌ها)

5- لایه کاربرد (قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز)

در شبکه بلاک چین به‌طورکلی برای ثبت یک تراکنش مراحل زیر به ترتیب طی می‌شود:

بلاکچین

1- درخواست تراکنش

2- ساخت بلاک نشان‌دهنده تراکنش

3- ارسال اطلاعات بلاک در سراسر شبکه

4- اعتبار سنجی و تأیید تراکنش توسط گره‌ها

6- دریافت پاداش توسط گره‌ها عموماً به‌صورت رمز ارز برای اثبات کار

7- افزودن و تثبیت جایگاه بلاک جدید

8- تکمیل شدن تراکنش

 

  • موفق‌ترین پروژه‌های بلاک چین

1- ETHEREUM (ETH):

اتریوم

اتریوم احتمالاً بزرگ‌ترین پروژه بلاک چین (به‌استثنای بیت کوین که چند سال پیش آغاز شد) است که در بین اشخاص حقوقی و حقیقی بسیار پر تقاضا است. پتانسیل اتریوم در توسعه قراردادهای هوشمند و عملکرد گسترده آن پنهان است. این پلتفرم در حال حاضر در حوزه‌های مختلف اقتصادی مورداستفاده قرارگرفته است و هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند برنامه خود را بر اساس این پروژه اجرا کند. جالب اینجاست که بیش از نیمی از پروژه‌های بلاک چین موجود در حال حاضر بر روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. مایکروسافت،JPMorgan Chase  و IBM همگی به توسعه اتریوم علاقه‌مند هستند. نسل‌های بعدی ارزهای دیجیتال مبتنی بر آن با استفاده از استاندارد ERC20 که توسط متخصصان تیم پروژه اتریوم معرفی شده بود، ایجاد شدند. امروزه ارزش بازار رمزارز اتریوم بیش از 300 میلیارد دلار است.

2- IOTA:

IOTA

این پروژه 4 سال پیش تأسیس شد و ارز دیجیتال را برای اینترنت اشیا پیشنهاد کرد. به گفته توسعه‌دهندگان آن، هدف از ایجاد IOTA توسعه فناوری‌های بلاک چین در اینترنت اشیا برای استفاده موفق از ارز دیجیتال در این جایگاه بود. در سال 2017، دو سال پس از راه‌اندازی، این پروژه با استفاده از فناوری‌های اصلی IOTA وارد بازار داده شد. تراکنش‌های آنلاین در آن رایگان هستند و سیستم به‌سرعت گسترش می‌یابد که آن را به یک منطقه بسیار امیدوارکننده برای توسعه تبدیل می‌کند. امروزه، این پروژه به‌طور کامل توسط صندوقی به همین نام کنترل می‌شود که علاقه‌مند به توسعه‌ی مرحله‌ای فناوری بلاک چین و اجرای آن در اینترنت اشیاء است.

3- CHAINALYSIS:

CHAINALYSIS

این شرکت پروژه‌های بلاک چین و مبادلات ارزهای دیجیتال را رصد می‌کند. آن‌ها موقعیت‌های پولشویی و فعالیت‌های کلاهبرداری را بررسی می‌کنند. این پروژه در سال 2014 ایجاد شد و از همان ابتدا توجه آژانس‌های دولتی ایالات‌متحده و یوروپل را به خود جلب کرد. این پروژه اکنون با FBI همکاری می‌کند تا به کشف تقلب و خنثی کردن تراکنش‌های غیرقانونی کمک کند.

4- EOS (EOSIO):

EOS

این پلتفرم تحت مجوز MIT اداره می‌شود. این پروژه به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌های بلاک چین را بر اساس آن ایجاد کنید. شرکتBlock.one، توسعه‌دهنده این پروژه، منابع محاسباتی را به افراد ثالث ارائه می‌دهد. سهمیه‌های منابع محاسباتی در سیستم قرارداد هوشمند از طریق مناقصه رمزنگاری‌شده تخصیص می‌یابد. بنیان‌گذاران شرکت، ورود وجوه شخص ثالث را برای تأمین مالی آن محدود نمی‌کنند، که می‌تواند منجر به تجدید ارزیابی ارز شود.

5- ROBINHOOD (RHET):

ROBINHOOD

این برنامه برای تجارت  و دادوستد سهام و توکن‌ها (بیت کوین و اتریوم) بدون پرداخت کمیسیون ایجادشده است. هر کاربر این سرویس می‌تواند ارزش بسیاری از توکن‌های مختلف را ردیابی کند، اما تجارت آن همچنان به این دو ارز محدود می‌شود. همان‌طور که بنیان‌گذاران پروژه می‌گویند، خدمات بر اساس اصل جذب تعداد زیادی مشتری است نه سود. تاکنون، این شرکت با سود صفر یا با ضرر کار می‌کند و یکی از نمایندگان پروژه، ولاد تنف، در مصاحبه‌ای گفت که فکر می‌کند به‌سختی می‌تواند در آینده نزدیک درآمد کسب کند.

6- CARDANO (ADA):

CARDANO

این پروژه پنج سال پیش راه‌اندازی شد و به‌طورکلی، هدف این پروژه ایجاد زنجیره‌های جانبی، محاسبات چند دسته‌ای، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز است. توسعه‌دهندگان این پروژه Input Output هنگ کنگ و چارلز هاسکینسون هستند که در طول فعالیت حرفه‌ای خود Ethereum،Ethereum Classic  و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده را پایه‌گذاری کرده است. تیم پروژه استدلال می‌کند که کاردانو می‌تواند بازار ارزهای دیجیتال موجود را به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهد. فناوری مورداستفاده، به نظر نخبگان حاکم، برای گردش در سیستم مالی ایدئال است. امروز حجم بازار  این پروژه کمی بیش از 27 میلیارد دلار است. و قیمت هر توکن آن تقریباً 0.81 دلار است.

در این مقاله به‌طورکلی در مورد بلاک چین توضیحاتی داده شد و تعدادی از پروژه‌های موفق در بستر بلاک چین نیز شرح داده شدند. پروژه‌های و پلتفرم‌هایی که در بستر بلاک چین ارائه‌شده‌اند روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و بسیاری از پروژه‌های موفق و کاربردی دیگری نیز وجود دارند که در این مقاله گنجانده نشده‌اند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به منابع این مقاله مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشر از متاورس، تکنولوژی بلاک ‌چین و دنیای رمزارزها و بازی‌های کسب درآمد، و همچنین برای گرفتن مشاوره‌ی تخصصی سرمایه‌گذاری در متاورس به وبسایت متاورس پارسی سر بزنید و از بخش‌های مربوط به مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری، مقالات و اخبار استفاده کنید.

 

 

 

منابع:

1- https://www.ibm.com/topics/what-is-blockchain

2- https://www.euromoney.com/learning/blockchain-explained/how-transactions-get-into-the-blockchain

3- https://www.investopedia.com/terms/b/blockchain.asp

4- https://hitecher.com/articles/the-top-10-blockchain-projects-in-the-world

5- https://101blockchains.com/top-blockchain-projects-ideas/

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + eighteen =