زندگی در متاورس

چگونه متاورس فیسبوک (متا) زندگی شما را نجات میدهد؟

بیست و پنج سال پیش، اینترنت هنوز یک چیز جدیدی بود که در یک مودم دیال آپ خلاصه می‌شد. پانزده سال پیش، فیس بوک شبکه اجتماعی خود را به روی افراد 13 ساله و بالاتر باز کرد. و امروزه فیس‌بوک یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان است که سه مورد از بزرگترین برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی مثل: فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ که توسط میلیاردها نفر استفاده می‌شود را مدیریت می‌کند. فیس بوک به نام Meta تغییر یافته و تمرکز جدی روی متاورس دارد.

 اما متاورس چیست؟ آیا متاورس در 10 سال آینده به اندازه اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در زندگی شما مهم خواهد بود؟ و اگر هست، آیا چیز خوبیست؟ در ادامه این مقاله به این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد.

زندگی در متاورس چگونه است

متاورس چیست؟

متاورس یک تجربه اینترنتی فراگیر است که به شما امکان می دهد واقعیت را با شبیه سازی‌های کامپیوتری که تلاش می‌کنند تا حد ممکن واقع گرایانه باشند، جایگزین یا تقویت کنید. در اصل، متاورس دنیایی از جوامع مجازی بی پایان و به هم پیوسته است که در آن افراد می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک های واقعیت افزوده، اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند یا سایر دستگاه ها کار کرده و بازی کنند . آنها همچنین می توانند از آنجا خرید کنند.

متا (meta)، متاورس را به‌عنوان «تکامل آینده ارتباط اجتماعی» توصیف می‌کند؛ فضاهای سه‌بعدی که می‌توانید در آنجا اجتماع تشکیل دهید، یاد بگیرید، همکاری کنید و به روش‌هایی فرتر از حد تصورتان بازی کنید.  مارک زاکربرگ در سخنرانی دو ساعته خود نمونه‌هایی را برای پرده برداری از تغییر برند متا و تمرکز جدید فیس بوک نشان داد.

متاورس فیسبوک

آیا فیسبوک متاورس را اختراع کرد؟

خیر، این نام به فیلم علمی- تخیلی کلاسیک نیل استفنسون به نام Snow Crash در سال 1992 نسبت داده می شود ، اما این ایده قدیمی تر است. پروفسور آمهرست، اتان زاکرمن، که در سال 1995 متاورس غم انگیز خود را خلق کرد، در مجله  آتلانتیک می نویسد: « دیدگاه استفنسون از متاورز مدیون رمان  true names ورنر وینج در سال 1981 و مجموعه ای از رمان های ویلیام گیبسون از دهه 80 بود . هر دوی این نویسنده ها مدیون ماشین سنسوراما (Sensorama machine) مورتون هایلیگ در سال 1962 هستند.

اولین هدست واقعیت مجازی (VR) در سال 1968 در MIT ایجاد شد. این فناوری به خوبی شروع به کار کرد تا اینکه شرکتی به نام Oculus در سال 2011 قدمی بزرگ به آینده برداشت. اکنون همه شرکت‌های بزرگ فناوری اعم از گوگل، مایکروسافت، اپل و به علاوه پلتفرم های اصلی بازی  درگیر هستند. وال استریت سخت‌افزار و نرم‌افزار متاورس را شبیه بازاری یک تریلیون دلاری می‌بیند .

فیس بوک چه زمانی درگیر شد؟

 فیس بوک Oculus را در سال 2014 به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد. در آن زمان، زاکربرگ پیش‌بینی کرد که فیس‌بوک به یک شرکت متاورسی تبدیل می‌شود که مردم می‌توانند «نه فقط لحظاتی را با دوستانشان به صورت آنلاین، بلکه کل تجربیات و ماجراجویی‌هایشان را به اشتراک بگذارند».

چه کارهایی می توانیم در متاورس انجام دهیم ؟

زاکربرگ می‌گوید در حال حاضر متا بر ایجاد فضاهای اداری مجازی متمرکز شده است که در آن افرادی که در خانه دورکار هستند می‌توانند به صورت حضوری جمع شوند. به علاوه خانه‌های مجازی نیز وجود دارد که افراد می‌توانند برای بازی‌های متاورس دوستان واقعی را طراحی و میزبانی کنند. همچنین می توانید در کنسرت ها شرکت کنید، به شهرهای دوردست و اماکن طبیعی سفر کنید و البته لباس‌ها و کالاهای مجازی که در دنیای مجازی ما وجود دارند را بخرید. از نظر تئوری، زمانی که فناوری به اندازه کافی خوب باشد، امکانات به اندازه تصورات ما گسترده می‌شود.

لوئیس روزنبرگ، مدیرعامل Unanimous AI و یک توسعه‌دهنده کهنه‌کار واقعیت افزوده (AR) به Insider می‌گوید : «متاورس باعث می‌شود دنیای ما شبیه هری پاتر باشد». البته که سحر و جادو سرگرم کننده است، اما درست مانند دنیای جادوگران، نقاط تاریکی نیز دارد.

۷ بازی برتر متاورس که اکنون می توانید بازی کنید

آیا مردم به فیس بوک اعتماد خواهند کرد؟

 زاکربرگ حدس می‌زند که مردم جنبه‌های منفی متاورس را به ارزش آن ترجیح بدهند و این فرضیه می‌تواند درست باشد. او شاید به متا کمک کند تا برخی از کاربران جوانی را که به سمت اسنپ چت و سایر رقبا متمایل می‌شوند را حفظ کند. اما هاوگن و دیگران نگران هستند. زیرا اگر کارفرمای شما تصمیم بگیرد که اکنون یک شرکت متاورسی راه اندازی کند، باید اطلاعات شخصی بیشتری را در آن اختیار دهید و این شرکت ممکن است هر زمان که به نفعش نباشد، دروغ بگوید .

– آیا متاورس گران است؟ اصل فناوری می‌گوید اگر برای یک محصول پولی نمی‌پردازید، شما خود محصول هستید.  هنگامی که اینترنت رفته رفته به وجه جدایی ناپذیر از زندگی واقعی انسان‌ها تبدیل می‌شد، بسیاری از افراد باهوش در این فکر بودند که اگر همه چیز رایگان باشد، پس چگونه کسی پول درمی‌آورد؟

برخی از صنایع، مانند روزنامه نگاری و موسیقی هنوز در تلاش برای کشف این موضوع هستند. شرکت‌هایی مانند گوگل و سپس فیس‌بوک متوجه شدند که چگونه با ارائه خدماتی که مردم می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند، به طور خارق العاده‌ای ثروتمند شوند. تنها هزینه برای رسیدن به این ثروت، در اختیار داشتن حجم عظیمی از داده‌های شخصی است که درباره شما جمع‌آوری می‌کنند و به افرادی می‌فروشند که قصد دارند شما را متقاعد کنند که محصولاتشان را بخرید.

زاکربرگ همچنین تأیید کرد:« تبلیغات همچنان بخش مهمی از استراتژی در بخش‌های رسانه‌های اجتماعی است که ما انجام می‌دهیم و احتمالاً بخش جدایی ناپذیراز متاورس نیز خواهد بود».

چه زمانی متاورس به بهره‌برداری می‌رسد؟

واقعیت مجازی مسئله بسیار مهمی برای سال‌های آینده است. حقیقت این است که ما با سرعت بیشتری نسبت به دهه ۹۰ میلادی درحال پیشرفت هستیم. زاکرمن می‌گوید: «بیایید در این مورد صریح باشیم، متاورس فیس‌بوک، با ایده‌های قدیمی و بازیافتی که با گرافیک‌های متوسط ارائه شده‌اند، به دردنخور است».

متاورسی که زاکربرگ در ویدئوی خود نشان می دهد نیازی به حل این مشکلات ندارد. او نوید فناوری های آینده را می دهد که 5 تا 10 سال به پایان خواهند رسید. زاکرمن همچنین اضافه کرد : چالش بزرگ‌تر برای زاکربرگ و دیگر سازندگان متاورس این است که “متاورس، ساختن راه‌های فرار مجازی نیست؛ بلکه آینه‌ای برای دنیای درهم شکسته و مشترک خودمان است.” متاورس وعده داده شده توسط فیس بوک ما را از دنیایی که خود به درهم شکستن آن کمک کرده منحرف می‌کند. ولی با این حال، می تواند سرگرم کننده باشد.

ویدیوی معرفی متاورس توسط مارک زاکربرگ

SOURCE : https://theweek.com/facebook/1007409/how-facebooks-metaverse-could-change-your-life

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

five + 8 =