کسب و کار در متاورس

شاید فقط چند ماه باشد که کلمه “متاورس” را شنیده باشید، اما metaverse فضاییست که به سرعت در حال تکامل بوده و در حال حاضر، نویدبخش یک تغییر بزرگ در کسب و کار و زندگی است متاورس یک اصطلاح عمومی است که برای اشاره به ادغام واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مختلط (MR) در زندگی روزمره ما استفاده می‌شود.

برخی ادعا می‌کنند که این دنیای جدید، صنایع و کسب و کار‌ها را به طور اساسی تغییر می‌دهد: از جمله خرید و فروش، بازاریابی و تجارت، آموزش، گردشگری و سرگرمی در دنیای واقعی. این ادعا باعث به وجود آمدن این سؤال می‌شود که کدام صنایع از همه بیشتر تغییر خواهند کرد و چگونه متاورس بر کسب‌وکارها اثر می‌گذارد؟ در ادامه این مقاله به بررسی مفهوم جدید کسب و کار در متاورس می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

وضعیت جدید کسب و کارها در متاورس

متاورس را می توان به عنوان یک فضای مجازی سه بعدی توصیف کرد که در آن کاربران می توانند از طریق آواتارهایی که شبیه آنها هستند دور هم جمع شوند و حرکات آنها را تقلید کنند؛ تا بتوانند با یکدیگر و محیط اطراف تعامل داشته باشند.

متاورس تکرار سه بعدی اینترنت و دنیای رسانه های اجتماعی خواهد بود، منتها با چند تفاوت:

  • کاربران می توانند از طریق واقعیت مجازی (VR) وارد شوند. از پرو کردن لباس گرفته تا کاوش در یک بخش از املاک.
  • کاربران می توانند در هر نقطه از جهان مستقر شوند و هرگونه موانع جغرافیایی در تجارت الکترونیک را از بین ببرند.
  • کاربران به یک کیف پول دیجیتال در متاورس مجهز هستند که فرآیند خرید و فروش را بدون کم دردسر می‌کند.
  • کاربران می‌توانند آزادانه در اطراف متاورس تله‌پورت کنند تا بتوانند در گروه‌ها شرکت کرده و به رویدادها بپیوندند.
  • کاربران با کمک ویدیوهای 360 درجه و مدل‌سازی سه بعدی، درگیر نوع جدیدی از تجربه داستان‌سرایی می‌شوند و این به این معناست که حوزه تبلیغات و بازاریابی نیز متحول خواهد شد.

 تاثیر متاورس بر کسب و کار

Metaverse یک فرصت عالی برای بیزینس‌های مدرن از زمان پیدایش اینترنت خواهد بود. این فرصت در واقع گام بعدی در تکامل پلتفرم دیجیتال و کاتالیزور موفقیت اینترنت موبایلی امروزی است.

متاورس آموزش

واقعیت مجازی و یادگیری همه جانبه در متاورس، روش‌های یادگیری و آموزش در کلاس‌های درسی را متحول می‌کند. از نمونه‌های جالب این اتفاق، جایگزین شدن کالبد شکافی به روش سنتی درکلاس زیست‌شناسی، با استفاده از واقعیت مجازی توسط دانش‌آموزان است.

استفاده از واقعیت افزوده در رویدادهای تاریخی، مشاهده صورت‌های فلکی و بقیه سیارات، اجازه دادن به دانش‌آموزان برای تعامل با افراد نیتیو برای یادگیری زبان و بردن دانش‌آموزان به سفرهای علمی به مناطق غیرقابل دسترس یا صعب العبور به شدت کارآمد است.

متاورس خرید و فروش

خرید در متاورس

بسیاری از برندها در حال حاضر اهمیت Metaverse  را درک کرده و در حال عزیمت به آنجا هستند. برای مثال همکاری نایک با فورتنایت به این معناست که بازیکنان می توانستند کالاهای برند را در بازی بپوشند.یا فشن شوی واقعیت مجازی Topshop به طراحان لباس‌ این امکان را داد تا صندلی‌های ردیف جلو را رزرو کرده و به دقت مدل‌های خود را در یک فضای دیجیتال زیر نظر بگیرند.

خریداران متاورسی در آینده با دوستان خود در مراکز خرید مجازی پرسه می زنند، لباس ها را پرو می‌کنند و به جای تحمل یک رختکن شلوغ، با استفاده از دید 360 درجه، درک بهتری از ظاهرشان خواهند داشت. لباس‌ها، کفش‌ها، لوازم آرایشی، عینک آفتابی و اکسسوری‌ها همگی توسط آواتار ما امتحان و پوشیده می‌شوند تا بتوانیم احساس کنیم که با یک ظاهر خاص زندگی می‌کنیم.

متاورس سرگرمی

سرگرمی در متاورس

متاورس یک کپی مجازی از دنیای واقعی ما محسوب می‌شود و با کمک امکاناتی مانند انتقال از راه دور، نمایش محتوا و سفارشی سازی ظاهر به صورت بی نهایت، به راحتی می توان امکانات بی شماری را برای صنعت سرگرمی در دنیای متاورس تصور کرد.

حتی خود این واقعیت که کاربران می توانند از دنیای فیزیکی خارج شده و با محیطی ناآشنا و در عین حال کاملا آشنا درگیر شوند، سرگرم کننده است. ارائه‌دهندگان باید بر روی این قابلیت‌های اصلی متاورس برای ارائه محتوایی که توجه کاربر را جلب کرده و حفظ کند، تمرکز کنند.

این کار می‌تواند شامل تبدیل محتوای دوبعدی سنتی به محتوایی باشد که در مکان‌های متاورس پخش می‌شود (مثلاً یک سینمای واقعیت مجازی)، محتوای ویدیویی 360 درجه، تجربه‌های سرگرمی اطلاعاتی همه جانبه و رویدادهای زنده.

متاورس سفر و گردشگری

Metaverse به مردم این امکان را می دهد که در دنیای مجازی زندگی کنند که تا به حال برای همه غیرممکن به نظر می رسید. با شروع همه گیری کرونا، استفاده از سیستم گردشگری مجازی سرعت بیشتری گرفت. با متاورس، مردم می‌توانند به صورت مجازی از پروازها، اتاق‌های هتل و غیره اطلاعات کامل داشته باشند. علاوه بر این، چندین شرکت هواپیمایی مانند بوئینگ در حال کار با طرح‌های مهندسی سه بعدی همه جانبه برای تولید خدمات خطوط هوایی تحت یک اکوسیستم دیجیتال واحد هستند.

از طریق Metaverse، افراد همچنین از ویژگی «قبل از خرید امتحان کنید» برخوردار می‌شوند، که با آن می‌توانند ابتدا تجربیات نمونه اتاق‌ها، پروازها و سایر خدماتی را که در سفرهای آتی خود قرار است از آن‌ها استفاده ‌کنند، داشته باشند.

علاوه بر این، سفر از طریق متاورس به ما کمک می کند تا زمانی را که صرف سفرهای بیهوده می‌کنیم، کاهش دهیم؛ که اگر راه‌های جایگزین دیگری داشته باشیم، می‌توان آن را نادیده گرفت.

متاورس بازی و کسب درآمد

بازی های متاورسی

متاورس را می توان به عنوان یک فضای VR یکپارچه و قابل تعامل تعریف کرد که در آن کاربران می‌توانند از طریق سخت افزار و نرم افزار تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) با یکدیگر و دنیای دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند.

بازیکنان می‌توانند به داخل و خارج برنامه‌های بازی حرکت کرده، با بازیکنان یکسان در فضاهای متعدد تعامل داشته باشند.در این زمینه، بازی دارای ویژگی‌های زیر خواهد بود:

  • بازی‌ها به عنوان پلتفرم: در این حالت تجربه بازی بسیار انعطاف‌پذیرتر خواهد شد. کاربران می‌توانند چیزی به دنیای مجازی اضافه کنند، محتوای خود را تولید کنند، بازی های فرعی را در یک بازی بسازند و اساساً محیط بازی را به عنوان فضایی شبیه به پلتفرم برای فعالیت های دیگر در نظر بگیرند.
  • بازی اجتماعی: متاورس ذاتاً اجتماعی است و بازی چند نفره ابعاد بیشتری به خود می‌گیرد؛ زیرا بازیکنان می‌توانند دوستان خود را از دنیای واقعی دعوت کرده و با بازیکنان دیگر تعامل کنند.
  • بازی برای کسب درآمد: درآمدزایی یک عنصر حیاتی بازی در متاورس خواهد بود. جدا از پیروی از قوانین، بازیکنان می‌توانند در فعالیت های سودآور شرکت کنند. مثلا دارایی‌هایی را که در داخل بازی به دست آورده‌اند را به ‌صورت توکن به کاربران دیگر بفروشند. ۷ بازی برتر که اکنون می توانید بازی کنید.

 

آینده در حال پذیرش کسب و کار در متاورس است!

مصرف کنندگان همیشه به کالاهای فیزیکی نیاز دارند. حتی اگر بسیاری از سرگرمی‌ها، سفرها و تجربیات کاری ما به سمت متاورس حرکت کند، نیاز فیزیکی ما به غذا، نوشیدنی، پوشاک، محصولات بهداشتی و کالاهای خانگی باقی خواهد ماند.

با این حال، برای بعضی کسب و کارها که فروش ضعیفی دارند، متاورس می تواند جایگزین بسیار خوبی باشد. قطعا در این میان تازه واردان هیجان زده هم هستند که مستقیماً به سمت کالاهای مجازی جهش خواهند کرد. البته این به صاحبان کسب و کار دنیای واقعی و مجازی بستگی دارد که تصمیم بگیرند در کجای این بازار جدید و رو به رشد ورود کنند.

 

https://www.linkedin.com/pulse/business-opportunities-metaverse-bring-up-your-sara-ramadan

https://enterprise.press/stories/2022/01/03/welcome-to-the-very-near-future-how-the-metaverse-will-change-business-61841/

https://medium.com/bosonprotocol/shopping-in-the-metaverse-a3e4af61e2f9

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

twelve + 3 =