آلت کوین چیست؟

آلت کوین چیست؟ تعریف کامل و جامع آلت کوین و انواع آلت کوین ها در این مقاله بررسی شده است. تا آخر مقاله با ما باشید تا اطلاعات کافی در مورد آلت کوین ها به دست آورید.

در دنیای ارزهای دیجیتال، بیت کوین قبل از اینکه هر نوع کوین دیگری بر روی فناوری بلاک چین ضرب شود، شهرت خود را در صدر قرار داد. این باعث شد تا سکه‌های دیگری که به نام «آلت کوین» شناخته می‌شوند در صف قرار گیرند.

از آن زمان، هزاران آلت‌کوین جدید یا کوین‌های جایگزین ایجاد شده و به اکوسیستم کریپتوکارنسی اضافه شده است. آلت کوین به هر نوع ارز دیجیتال غیر از بیت کوین اشاره دارد. اتریوم محبوب‌ترین آلت‌کوین است و مردم هنگام صحبت در مورد شبکه بلاک‌چینِ گسترده‌تر از اسم کامل اتریوم استفاده می‌کنند؛ اما از اتر (ETH) برای بحث درباره خود ارز استفاده می‌کنند.

بر اساس وب سایت CoinMarketCap ، تا فوریه 2022 بیش از 17000 نوع ارز دیجیتال وجود دارد. بیت کوین تقریباً نیمی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهد و اتریوم تقریباً یک چهارم را در بر می‌گیرد. آلت کوین‌ها باقی مانده سهم بازار (تقریباً 40٪) را اشغال می‌کنند.

این بدان معناست که به معنای واقعی کلمه هزاران کوین دیگر در خارج از متاورس رد و بدل می‌شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به چیستی آلت‌کوین‌ها بیندازیم و بررسی کنیم چرا کارشناسان می‌گویند که بیشتر سرمایه‌گذاران باید هر چیزی را به جز بیت‌کوین و اتریوم بپذیرند.

فهرست عناوین مقاله

  • آلت کوین چیست؟
  • آیا باید روی آلت کوین ها سرمایه گذاری کرد؟
  • انواع آلت کوین‌ها
  • استیبل کوین ها (Stablecoins)
  • میم کوین ها ((Memecoins
  • توکن های کاربردی (Utility Tokens)
  • توکن های حاکمیتی (Governance Tokens)
  • توکن های اوراق بهادار (Security Tokens)
  • فورک (Forks)
  • چه آلتکوین هایی ماندگار خواهند بود؟

آلت کوین چیست؟

واژه «آلت کوین» مخفف « alternative coins » یا همان کوین‌های جایگزین است و به معنای ارزهای دیجیتالی غیر از بیت کوین است. پس از بیت کوین، 9 کریپتوکارنسی محبوب به شرح زیر است:

  • اتریوم (Ethereum)
  • ایکس‌آرپی (XRP)
  • تتر Tether))
  • کاردانو (   (Cardano
  • پولکادات (Polkadot)
  • استلار (Stellar)
  • یو‌اس‌دی کوین USD Coin))
  • دوج کوین Dogecoin))
  • چین لینک (Chainlink)
  • یونی سواپ (Unswap)

آیا باید روی آلت کوین ها سرمایه گذاری کرد؟

اتریوم به عنوان معروف‌ترین آلت‌کوین، به لطف قابلیت‌های قرارداد هوشمند و محبوبیت دیجیتالی معروف به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) از زمان راه‌اندازی آن در سال 2015، رشد قابل‌توجهی داشته است. اما اجازه ندهید محبوبیت آلتکوین‌ها منجر به ترس از دست دادن (FOMO) شود.

نلسون مرچان، مدیر عامل شرکت رویدادهای بلاک چین Light Node Media می‌گوید: «همه همیشه به افراد دیگری که پول در می آورند نگاه می کنند و می گویند چرا من نتوانم اینگونه پول در بیاورم؟»

مرچن می‌گوید کریپتوکارنسی را به‌عنوان یک پول نقد سریع تلقی نکنید. در عوض، آن را به عنوان فرصتی برای یادگیری در مورد یک کلاس دارایی جدید نگاه کنید. قبل از اینکه واقعاً روی آلتکوین‌های کوچک‌تری مانند تتر، کاردانو و بقیه سرمایه‌گذاری کنید، با یادگیری نحوه عملکرد آن‌ها شروع کنید.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند ارزهای دیجیتال آمدند تا باقی بمانند و فناوری بلاک چین همچنان پتانسیل رشد خود را در بسیاری از صنایع مختلف حفظ می‌کند.

بنابراین، در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران  با تحمل ریسک بالا تلاش می‌کنند تا بازار آلت‌کوین را زمان‌بندی کنند و در زمانی که قیمت‌ها پایین است وارد شوند، کارشناسان به اکثر سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند که دارایی‌های رمزنگاری خود را به اندازه کمتر از 5 درصد از تمام پرتفوی خود نگه دارند و حتما از دو کوین معتبر استفاده کنند؛ بیت کوین و اتریوم. این اتفاق تنها در صورتی امکان پذیر است که قبلاً یک صندوق اضطراری ایجاد کرده باشید و بدانید که سرمایه‌گذاری‌های کریپتو مانع اهداف بلندمدتی مانند پرداخت بدهی‌های با بهره بالا و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص کم‌هزینه نخواهد شد.

توجه کنید که نباید یک شبه رویکرد خود را تغییر دهید. حتما میزان تحمل ریسک، افق زمانی و اهداف مالی خود را ارزیابی کنید. اگر به ارز دیجیتال علاقه مند هستید اما آمادگی خرید و نگهداری مستقیم آن را ندارید، راه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در رمزارزها از طریق روش‌های غیرفعال و بدون خرید کوین وجود دارد.

نکته مهم : آلت‌کوین‌ها می‌توانند در دسته‌های مختلفی قرار بگیرند و حتی می‌توانند همزمان به بیش از یکی تعلق داشته باشند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بیشتر در بیت کوین و اتریوم سرمایه گذاری کنید، زیرا آنها سابقه معاملاتی طولانی تری دارند.

انواع آلت کوین‌ها

چند روش مختلف برای دسته بندی آلت‌کوین‌ها وجود دارد. برخی حتی می‌توانند در بیش از یک دسته قرار گیرند. با توجه به جدید بودن ارزهای دیجیتال به طور کلی، دسته بندی‌ها همیشه در حال تغییر هستند. در اینجا برخی از دسته‌بندی های اصلی فعلی که آلتکوین‌ها می‌توانند در آن قرار بگیرند آورده شده است:

استیبل کوین ها (Stablecoins)

 

استیبل کوین

 

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال با ارزشی است که به دارایی کم نوسان دیگری متصل است. معمولاً، مردم به آن دسته از استیبل کوین‌ها اشاره می‌کنند که به یک ارز فیات مرتبط هستند، مانند دلار آمریکا. استیبل کوین ها همچنین می توانند ارزشی مرتبط با فلزات گران بها یا سایر ارزهای دیجیتال داشته باشند.

تتر به عنوان اولین استیبل کوین شناخته می‌شود. همچنین یک آلتکوین محبوب است که توسط معامله گران رمزنگاری پیشرفته هنگام معامله ارزهای دیجیتال در صرافی استفاده می شود. زیرا راهی برای کاهش کارمزد در مقایسه با مبادله دلار آمریکا برای هر تراکنش ارائه می دهد. همچنین این امکان وجود دارد که استیبل کوین‌ها در آسان‌تر کردن خرید کالاها با رمزارز برای مصرف‌کنندگان روزمره نقش داشته باشند.

میم کوین ها ( (Memecoins

 

میم کوین ها

 

Memecoin ها که از جوک ها و جناس‌های رسانه‌های اجتماعی نام گذاری شده‌اند، نوعی آلت کوین محبوب هستند که ارزش آن بیش از هر چیز دیگری از خرید جامعه ناشی می شود. برخلاف بیت‌کوین، که ارزش آن مستقیماً به اصولی مانند کمبود و کل ارزش بازار مرتبط است، میم‌کوین‌ها اغلب در مقادیر انبوه به اکوسیستم کریپتو ضربه می‌زنند و توسط دنبال‌کنندگان و تأثیرگذاران مشتاق روند خریداری می‌شوند.

مشابه NFT ها، صاحبان رمزارز می گویند میم‌کوین ها در قالب جامعه آنلاین ارزش به ارمغان می‌آورند. و درست مانند NFT ها، ارزش ممکوین ها نیز معمولاً افزایش و کاهش می یابند، منتها با رکوردهای بسیار کوتاه تر از ارزهای دیجیتال بزرگتر مانند بیت کوین یا اتریوم.

الکسیس جانسون، رئیس لایت نود مدیا می‌گوید: «میم کوین‌ها و NFTها به نظر من شباهت‌های زیادی دارند . ارزش آنها در واقع به قدرت جامعه مربوط می شود.

رندی هیپر 18 ساله که به عنوان Miss Teen Crypto در رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، می‌گوید این هیاهو ممکن است دلیل این باشد که برخی از سرمایه‌گذاران  نسل Z وارد بازار رمزنگاری می‌شوند. وقتی دوج‌کوین یا همان  «doge» یک کوین محبوب بر اساس یک میم معروف از یک سگ شیبا اینو در سال 2013 به صحنه آمد، تنها یک شوخی بود. اما جذابیت این شوخی Dogecoin از آن زمان به ارزش نزدیک به 30 میلیارد دلار در بازار رسیده است. بر اساس گزارش‌های به دست آمده، حتی افراد مشهوری مانند ایلان ماسک و اسنوپ داگ صاحب Dogecoin هستند.

هیپر در مورد روانشناسی پشت memecoin ها می گوید: «مردم می خواهند اطراف خود را با افراد دیگری احاطه کنند که از همان چیز حمایت می کنند.

هر چقدر هم که میم‌کوین ها محبوب باشند، همه آنها به خاطر زمان بندیشان مشهور هستند که باعث می شود حتی نسبت به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری‌های پرخطرتری داشته باشند. برخی از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال قصد دارند حدس بزنند که کدام میمکوین‌ها در آزمون زمان مقاومت می‌کنند و به دنبال عواملی غیر از محبوبیت هستند که بتواند ارزش ماندگاری به آن‌ها بدهند؛ اما این بیشتر یک حدس و گمان است. حتی یکی از خالقان Dogecoin نیز به یک منتقد تبدیل شده و به تأثیرات بد روندهای “سریع پولدار شدن” رسانه‌های اجتماعی اشاره می کند.

توکن های کاربردی (Utility Tokens)

کارشناسان بسیاری از صنایع مختلف به پتانسیل بزرگ فناوری بلاک چین اشاره کرده‌اند. پلتفرمی که همه رمزارزها بر اساس آن کدگذاری می‌شوند. متخصصان صنعت در داخل دنیای کریپتو و فراتر از آن می‌گویند که بلاک چین می‌تواند روزی به اندازه اینترنت در همه جا فراگیر شود و حتی برخی از آن به عنوان وب 3 Web 3)) یاد می‌کنند.

با تمام این قابلیت‌های جدید، کاربران به روشی برای پرداخت تراکنش‌ها، از جمله هزینه‌های انتشار آثار هنری، توکن‌های ضرابخانه، خدمات معامله و دریافت دسترسی خاص در هر شبکه بلاک‌چین خاصی نیاز دارند. اینجاست که توکن‌های کاربردی وارد عمل می‌شوند. دسته‌ای از آلتکوین‌ها که فقط برای این نوع عملکرد ایجاد شده‌اند.

اتر شاید همه‌کاره‌ترین توکن کاربردی باشد؛ زیرا به کاربران امکان می‌دهد برای ایجاد ارزها، دیجیتال آرت و موارد دیگر در بلاک چین اتریوم از آن استفاده کنند. اتریوم به دلیل دریافت هزینه خدمات معروف به « gas fee» که هزینه پردازش داده‌ها را پوشش می‌دهد، شناخته شده است. یکی دیگر از توکن های کاربردی Filecoin است که برای خرید فضا در شبکه بلاک چین Filecoin برای ذخیره سازی فایل استفاده می‌شود. برخی ذخیره سازی فایل های بلاک چین را نسخه جدید و غیرمتمرکز پلتفرم های ذخیره سازی ابری محبوب مانند Google Drive می دانند.

توکن های حاکمیتی (Governance Tokens)

توکن های حاکمیتی داری نوعی توکن ابزاری هستند که امتیازات خاصی مانند امکان شرکت در نظرسنجی های سراسری بلاک چین را خریداری می‌کنند. همانطور که از نامش پیداست، توکن‌های حاکمیتی به کاربران اجازه می‌دهند تا در مورد تصمیماتی که بر اکوسیستم‌های بلاک چین تأثیر می‌گذارند رأی دهند.

در دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) که در آن دارندگان کریپتو تراکنش‌های پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که از سکه‌ها برای بازدهی پیشرفته استفاده می‌کنند ( شبیه به وام‌دهی و معامله ) توکن‌های حاکمیتی به دلیل ایده‌آل‌های دموکراتیک رمزگذاران کریپتوکارنسی ها، توسعه‌دهندگان و اعضای جامعه به وجود می آیند. با این حال، پیچیدگی DeFi می تواند مانعی برای اکثر افراد باشد و به طور کلی به نوسانات ارزهای دیجیتال کمک می کند.

توکن های اوراق بهادار (Security Tokens)

 

توکن های اوراق بهادار

 

درست مثل یک اوراق بهادار مالی معمولی، یک توکن امنیتی نوعی قرارداد نقدی دیجیتالی است که بخش‌هایی از یک دارایی واقعی با ارزش را نشان می‌دهد؛ مانند املاک و مستغلات یا یک تجارت. از آنجایی که سوابق بلاک چین غیرقابل تغییر هستند (آنها را نمی‌توان پاک یا تغییر داد)، توکن های امنیتی راهی برای ثبت سهام مالکیت در چیزی هستند.

فورک (Forks)

یک فورک نوعی آلتکوین را به وجود می‌آورد که از کدنویس‌هایی به دست می‌آید و تغییرات قابل‌توجهی در پروتکل بلاک چین ایجاد می‌کنند که نحوه ثبت، معامله و دریافت ارزهای دیجیتال را تغییر می‌دهد. دو نوع فورک به نام های ” soft forks” و ” hard forks” وجود دارند. فورک‌ها می توانند ارز را کمی تغییر دهند، به نوع جدیدی منشعب شوند، یا سیستم بلاک چین را به اندازه کافی ارتقا دهند تا اشکال قدیمی تراکنش‌ها نامعتبر شود. فورک ها می توانند در هر بلاک چینی اتفاق بیفتند و ممکن است نیاز به ارتقا در تمام سیستم های کامپیوتری (گره ها) داشته باشند که آن را در حال اجرا نگه می دارند.

بیت کوین کَش Bitcoin Cash)) نمونه‌ای از فورک یا اسپین آف بیت کوین است. بیت‌کوین کش زمانی ایجاد شد که تعداد زیادی از سهامداران بیت کوین به دنبال ایجاد نسخه متفاوتی از بیت کوین بودند که برای پرداخت های روزمره مناسب تر باشد. اگرچه این هدف تا حد زیادی شکست خورد (بیت کوین کش به طور مشابه برای چنین پرداخت هایی بیش از حد ناپایدار است)؛ ولی در حال حاضر ارزش بازار آن بیش از 9 میلیارد دلار است.

چه آلتکوین هایی ماندگار خواهند بود؟

سخت است که بخواهیم به طور دقیق بگوییم کدام آلتکوین ها می‌توانند ارزش ماندگاری داشته باشند. یک مثال از ارزش زودگذر کریپتوکارنسی، افزایش اخیر ارز دیجیتال Omicron است که پس از انتشار اخبار مربوط به نوع جدید ویروس کرونا، ارزش آن 1000 درصد افزایش یافت  و سپس به سرعت تقریباً به همان میزان کاهش یافت.

به طور کلی، سرمایه‌گذاری روی آلت‌کوین برای کسی که رویکرد سرمایه‌گذاری کل بازار و یا غیرفعال را اتخاذ می‌کند ضروری نیست. با این حال، اگر قصد دارید با کریپتوکارنسی ها تعامل داشته باشید و درباره DeFi بیشتر بدانید، لازم است شروع به آموزش  درباره انواع آلتکوین ها و کاربرد آنها کنید.

جمع بندی

در نهایت، با فراگیری بیشتر فناوری بلاک چین، آینده‌ای را در نظر بگیرید که در آن مصرف کنندگان آلت کوین‌ها را برای عملکردهایی مانند پرداخت هزینه‌های خدمات یا ذخیره فایل مبادله می کنند. ده سال پیش، بسیاری پیش‌بینی نمی‌کردند که از تلفن‌های همراه خود برای ارسال پرداخت‌های دیجیتال به دوستان و خانواده‌مان استفاده کنیم، اما امروزه  با استفاده از اپلیکیشن های خاص در همه جا این امکان وجود دارد. به همین ترتیب، این انتظار داشته باشید که فناوری کریپتو به شکل‌دهی به نحوه ارسال، دریافت و استفاده از پول ادامه دهد. اما اگر به سرمایه‌گذاری بلندمدت آهسته و پیوسته علاقه بیشتری دارید، نگران هیاهو و شلوغی‌های مقطعی نباشید.

منابع:

https://time.com/nextadvisor/investing/cryptocurrency/altcoins/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − nine =