دیفای

دیفای(DeFi) یا امور مالی غیر متمرکز به زبان ساده

دیفای یا (DeFi) یک فناوری مالی نوظهور است که بر اساس لجرهای توزیع شده مشابه آنچه توسط ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، کار می‌کند. DeFi از فناوری‌های جدید برای حذف اشخاص ثالث در تراکنش‌های مالی استفاده کرده و کنترل موسسات و بانک‌ها را بر پول و خدمات مالی را از بین می‌برد.

اجزای DeFi عبارتند از استیبل کوین‌ها، نرم افزار و سخت افزاری که امکان توسعه برنامه‌ها را فراهم می‌کند.  در ادامه این مقاله برسی می‌کنیم که دیفای DeFi چیست و هر یک از اجزای آن را تشریح می‌کنیم.

دیفای DeFi چیست؟

برای درک بهتر دیفای و نحوه عملکرد آن بهتر است ابتدا تفاوت بین بلاکچین دیفای مجازی و واقعی را درک کنید:

بلاکچین دیفای واقعی:

در امور مالی متمرکز، پول شما توسط بانک‌ها نگهداری می‌شود که هدف اصلی آنها کسب درآمد است. سیستم مالی مملو از اشخاص ثالثی است که جابجایی پول بین طرفین را تسهیل می‌کنند و هر یک برای استفاده از خدمات خود کارمزد می‌گیرند.

به عنوان مثال، هر بار که شما با استفاده از کارت اعتباری خود خرید کنید، هزینه پرداختی شما از طریق دستگاه کارتخوان فروشنده به بانک طرف خریدار می‌رود، که جزئیات کارت را به شبکه کارت اعتباری ارسال می‌کند. سپس آن شبکه هزینه نهایی را محاسبه کرده و از بانک شما درخواست پرداخت می‌کند. بانک شما هزینه را تأیید و این تأییدیه را از طریق بانک گیرنده به شبکه ارسال می‌کند تا به فروشنده برگردد. در این حالت هر نهاد در زنجیره برای خدمات خود مبلغی را دریافت می‌کند.

تمام تراکنش‌های مالی دیگر نیز هزینه دارد. مثلا حتی درخواست وام ممکن است چند روز طول بکشد تا تأیید شود. در گذشته، هنگام مسافرت نیز ممکن بود نتوانید از خدمات بانک استفاده کنید.

دو مورد از اهداف DeFi، کاهش زمان تراکنش و افزایش دسترسی به خدمات مالی است.

دیفای-متاورس پارسی

 

بلاکچین دیفای مجازی:

در امور مالی غیرمتمرکز، دیفای با اجازه دادن به افراد، بازرگانان و مشاغل برای انجام تراکنش‌های مالی از طریق فناوری نوظهور، واسطه‌ها را حذف می‌کند. این کار از طریق شبکه‌های مالی همتا به همتا که از پروتکل‌های امنیتی، اتصال نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می‌کنند، انجام می‌شود.

از هر جایی که به اینترنت متصل هستید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزاری که خدمات مالی را در پایگاه‌های داده ثبت و تأیید می‌کند، پول قرض داده، معامله کنید، و وام بگیرید. پایگاه داده توزیع شده در مکان‌های مختلف قابل دسترسی است و داده‌ها را از همه کاربران جمع‌آوری کرده و از مکانیزم اجماع برای تأیید آن استفاده می‌کند (فناوری بلاکچین).

 

دیفای از این فناوری برای حذف مدل‌های مالی متمرکز استفاده می‌کند و هر کسی را قادر می‌سازد تا از خدمات مالی در هر مکانی استفاده کند؛ صرف نظر از اینکه آن شخص چه کسی است یا کجاست.

برنامه‌های دیفای (DeFi) به کاربران از طریق کیف پول‌های شخصی و خدمات معاملاتی، قدرت کنترل بیشتری بر پولشان را می‌دهند.

 

نکته: اگرچه امور مالی غیرمتمرکز، کنترل را از اشخاص ثالث سلب می کند، ولی باعث ناشناس ماندن نمی شود. تراکنش‌های شما ممکن است به اسم شما نباشند، اما توسط نهادهایی که دسترسی دارند قابل ردیابی هستند. این نهادها ممکن است دولت ها، مجریان قانون یا سایر نهادهایی باشند که برای حمایت از منافع مالی افراد وجود دارند.

پلتفرم‌های برتر دیفای DeFi کدامند؟

5 پلتفرم برتر  DeFi عبارتند از:

  • MakerDAO یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های DeFi است، با 19.3 میلیارد دلار ارزش کل قفل شده – که حدود 18٪ از دلار سرمایه‌گذاری شده در پروژه‌های DeFi در حال حاضر را به آن می‌دهد.
  • Aave یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز است که در آن کاربران می‌توانند طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را وام داده و وام بگیرند. مردم به دنبال قرض دادن کریپتو برای کسب سود یا وام گرفتن سرمایه در ازای پرداخت سود هستند.
  • Fantom یک پلت فرم قراردادهای هوشمند منبع باز برای dApps و دارایی‌های دیجیتال است. این پلتفرم استقراض، وام دهی و تجارت دارایی‌های مصنوعی را ساده می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به کیف پول دیجیتال خود دسترسی داشته باشید، سپس توکن‌ها را واریز کرده و شروع به کسب درآمد کنید.
  • PancakeSwap از این نظر منحصر به فرد است که به جای اتریوم، روی زنجیره هوشمند Binance اجرا می‌شود. این بدان معنی است که معاملات ارزانتر و سریعتر هستند. با افزایش استفاده از BSC بسیار سریع رشد کرده است.
  • کامپوند منبع نقدینگی برای استقراض و دارایی‌های وام است. وقتی به Compound پول واریز می‌کنید، در ازای آن CToken دریافت می‌کنید و سپس می‌توانید از آن برای خرید ارزهای دیجیتال دیگر در پلتفرم استفاده کنید.

کاربرد‌های مختلف دیفای DeFi

در حال حاضر، چهار کاربرد مهم دیفای DeFi عبارتند از:

  • ایجاد خدمات بانکی پولی (به عنوان مثال، صدور استیبل کوین)
  • ارائه بسترهای وام دهی و استقراض همتا به همتا یا تلفیقی
  • فعال کردن ابزارهای مالی پیشرفته مانند DEX، پلتفرم‌های توکن سازی، بازارهای مشتقات و بازارهای آتی.

در این سه زمینه، انواع مختلفی از خدمات DeFi وجود دارد. چند نمونه دیگر از محصولات و موارد استفاده شامل پروتکل‌های تامین مالی، ابزارهای توسعه نرم‌افزار، ساخت فهرست، پروتکل‌های پرداخت اشتراک و برنامه‌های تحلیل داده ‌هاست. DeFi dApps ممکن است برای KYC، AML  و سایر خدمات مدیریت هویت نیز استفاده شود.

  • همچنین در مقایسه با سیستم های سنتی، همانطور که قبل از این هم اشاره شده بود، دیفای یا DeFi از فناوری‌های نوظهور برای حذف اشخاص ثالث در تراکنش‌های مالی استفاده می‌کند.

محبوب ترین برنامه‌ها و پروژه های دیفای

پروژه های دیفای مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی هستند که امور مالی غیرمتمرکز شما را با استفاده از بلاکچین‌های اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس و غیره، با استفاده از قرارد هوشمند (قراردهایی که به طور خودکار در بلاکچین اجرا می‌شوند) انجام می‌دهند.

Colony Lab

پروژه Colony در بالای لیست پروژه های DeFi قرار دارد. کلنی اولین صندوق آینده محور و جامعه محور است. این پروژه قبلاً از سوی بنیاد Avalanche حمایت و سرمایه گذاری شده است، بنابراین در اصل یک پروژه Avalanche است.

به زبان ساده، کلنی مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است که چارچوبی را برای عملکردهای اساسی سازمان فراهم می کند. جدا از بودجه، این پروژه به مالکیت، ساختار و اختیارات سازمان‌های آنلاین نیز می‌پردازد.

defi

 

Avalanche
Avalanche  (AVAX)  خود را به‌عنوان «سریع‌ترین پلت‌فرم قراردادهای هوشمند در صنعت بلاک چین» معرفی کرده و جایگاه خود را در فضای پررونق NFT و با سایر پروژه‌های بلاک چین مانند SushiSwap (SUSHI)، Chainlink (LINK)  و گراف(GRT) مستحکم می‌کند. این پروژه به دلیل توانایی در ارائه تراکنش های ارزانتر در کسری از زمان، خود را رقیب اصلی اتریوم می‌داند. Avalanche اخیراً بودجه 230 میلیون دلاری را برای حمایت از طرح‌های DeFi خود تکمیل کرده و آن را به مکانی قانع‌کننده برای راه‌اندازی پروژه‌های DeFi تبدیل کرده است.

Uniswap

یونی سوآپ یک صرافی غیرمتمرکز است که در آن می‌توان اتریوم و سایر توکن‌های ERC-۲۰ را معامله کرد. این صرافی دارای بخش‌هایی به نام استخر نقدینگی است که در آن مجموعه‌ای از توکن‌ها در قالب قراردادهای هوشمند قرار می‌گیرند.

Chainlink

چین لینک یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که هدف آن اتصال قراردادهای هوشمند با داده‌های دنیای واقعی با استفاده از فناوری اوراکل است. Chainlink اخیراً از راه اندازی یک پل توکن قابل برنامه ریزی خبر داده است که امکان ارتباط جدید بین بلاک چین‌های DeFi را فراهم می کند. این به DeFi کمک می‌کند تا به‌درستی مقیاس‌بندی شده و از تنگناهای نسل‌های قبلی پروژه‌های بلاک چین جلوگیری کند.

Cardano

کاردانو ( (ADAیکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بلاک چین است که گاهی اوقات به دلیل گزارش‌های مصرف انرژی چشمگیر و پروتکل اثبات سهام، « بلاک چین سبز » نامیده می‌شود. کاردانو ماه گذشته اعلام کرد که با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری اخیر خود در امور مالی غیرمتمرکز، NFT ها و آموزش بلاک چین، اکوسیستم خود را تقویت کرده است.

مزیت های اصلی دیفای DeFi

  • هزینه‌هایی را که بانک ها و سایر شرکت های مالی برای استفاده از خدمات خود دریافت می‌کنند حذف می‌کند.
  • شما پول خود را به جای اینکه در بانک نگه دارید، در یک کیف پول دیجیتالی امن نگهداری می‌کنید.
  • هر کسی با اتصال به اینترنت می‌تواند بدون نیاز به تأیید از آن استفاده کند.
  • شما می توانید پول را در چند ثانیه و چند دقیقه انتقال دهید.
  • تامین مالی غیرمتمرکز در مقایسه با خدمات مالی سنتی مزایای بی شماری را به همراه دارد. از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند و سیستم‌های توزیع شده، استقرار یک برنامه یا محصول مالی کمتر پیچیده و بیشتر امن می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از dApp ها بر روی بلاک چین اتریوم در حال توسعه هستند که هزینه‌های عملیاتی و موانع ورود کمتری را فراهم می‌کند.

سخن پایانی

در نهایت، دیفای DeFi مزایای متعددی مانند حذف واسطه‌ها و دلال‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین در کشورهایی با سیستم‌های مالی توسعه نیافته به عنوان یک ابزار مالی بهتر دیده می‌شود. اگرچه دیفای هنوز مقررات ضعیفی دارد و هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، اما پتانسیل مقابله با اقتصاد جهانی را به عنوان یک سیستم موازی پرداخت و انباشت ثروت دارد.

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × three =