NFT یا توکن غیرمثلثی چیست؟

NFT چیست ؟ NFT ها یاتوکن های غیر مثلثی(non-fungible token)

NFT یا توکن غیر مثلثی نوعی دارایی دیجیتال منحصر به فرد، کمیاب و غیر قابل تقسیم است که بر روی بلاکچین ذخیره و جابجا می ‌شوند. NFT شامل اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی و آیتم های درون بازی و ویدئو ها می شود.NFT به صورت آنلاین خرید و فروش می شوند، اغلب با ارزهای رمزنگاری شده، و معمولاً با همان نرم افزار زیربنایی مانند بسیاری از رمز ارزها کد گذاری می شوند. اگر چه NFT ها از سال 2014، وجود داشته اند، اما در حال حاضر شهرت زیادی به دست آورده اند، زیرا به شکل فزاینده ای از نوامبر 2017 برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال مورد استقبال قرار گرفته است.

تفاوت NFT با ارز دیجیتال

NFT یا توکن های غیر مثلثی(non-fungible token) به طور کلی با استفاده از همان نوع برنامه نویسی ارز دیجیتال، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می شوند. اما پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال « تبدیل پذیر» هستند، به این معنی که می توان آن ها را با یکدیگر مبادله کرد و یا انتقال داد. آن ها همچنین از لحاظ ارزش برابر می باشند. یک دلار همیشه ارزش یک دلار را دارد. یک بیت کوین همیشه با یک بیت کوین دیگربرابر است.

برای روشن تر شدن مفهوم توکن های غیر مثلثی، تصور کنید شما یک اسکناس 50000 تومانی به دوستتان قرض می دهید، هنگام بازپرداخت انتظار ندارید که دقیقآ همان اسکناس را به شما برگرداند. اما اگر ماشین خودتان را به دوستتان قرض دهید، مسئله متفاوت بوده و شما دقیقاً اتوموبیل خودتان را انتظار دارید که پس بگیرید. این موضوع اتوموبیل دقیقاً بیانگر توکن های غیر مثلثی یا غیر قابل تعویض می باشد. در حقیقت NFT ها هر یک دارای یک امضاء دیجیتال است که امکان مبادله یا برابری NFT ها را غیر ممکن می کند.

NFT چگونه کار می کند؟

NFT بر روی بلاکچین وجود دارند. یک NFT هنر ساخته شده برای اشیاء دیجیتالی که هر دو آیتم مثلثی و غیر مثلثی ها را در برمی گیرد، از قبیل:

  • فایل ها
  • کلکسیون ها
  • آواتارهای جازی و پوسته های بازی های ویدئویی
  • کفش های کتانی
  • موسیقی و…

بنابراین، به جای این که یک نقاشی رنگ و روغن بزرگ واقعی بر دیوار آویزان کنید، می توانید فایل دیجیتال اثر هنری را دریافت نمایید که دقیقاً شما مالک حقیقی آن هستید. این فرصتی منحصر به فرد برای هنرمندان و سازندگان محتوا محسوب می شود. هنرمندان دیگر مجبور نیستند برای فروش آثار هنری خود به گالری ها یا خانه های حراج اعتماد کنند. در عوض، هنرمند می تواند آن را مستقیماً به عنوان NFT، به خریدار بفروشد و سود بیشتری دریافت کند. علاوه براین، هنرمندان می تونند در حق امتیاز برنامه نویسی شرکت کنند تا هر زمان که هنرشان به صاحب جدیدی فروخته شد، درصدی از فروش را نیز دریافت کنند، و این مورد یک ویژگی جذاب است زیرا هنرمندان عموماً پس از اولین فروش آثار هنری خود درآمدهای آتی دریافت نمی کنند. در واقع، هنرمندان تنها کسانی نیستند که با NFT ها کسب درآمد می کنند. برندهایی مانند Charmin و  Taco Bell محتواهای هنری NFT را به حراج و مزایده گذاشته اند تا سود بیشتری جهت خیریه ها دریافت کنند.

نحوه خرید NFT

برای خرید  NFT  ابتدا باید یک کیف پول ارز دیجیتال تهیه کنید که به شما امکان ذخیره NFT ها و رمزارزها را بدهد. شما ممکن است مقداری ارز دیجیتال مثل اتریوم، در این مرحله پرداخت کنید. اکنون میتوانید با استفاده از کارت اعتباری در پلتفرم هایی مانند e Toro ، Kraken ، Coinbase  ، Pay Pal و حتی Robinhood  کریپتو خریداری کنید.

نکته: هنگام تحقیق در مورد گزینه ها، باید به هزینه ها را نیز در نظر داشته باشید. اکثر صرافی ها هنگام خرید رمز ارز حداقل درصدی از تراکنش شما را به عنوان دستمزد دریافت می کنند.

پروژه های برتر NFT

در حال حاضر پروژه های برتر حوزه NFT عبارتند از:

AXIE INFINITY
SUPERRARE
NOUNS
CREATURE WORLD
MOOM BOYZ 
SORARECRYPTOVOXELS
DECENTRALAND
ADAM BOMB SQUASH
SANDBOX

که در مقالات بعدی تک تک این پروٰژه ها رابررسی و آنالیز خواهیم کرد.

پس لطفاً مقاله های بعدی ما را هم دنبال کنید.

بازارهای محبوب NFT

Opensea.io: این یک پلتفرم همتا به همتا و تامین کننده« اقلام و مجموعه های کمیاب » است

برای شروع آنچه شما نیاز دارید این است:

یک حساب کاربری ایجاد کنید تا در کلکسیون های  NFT  جستجو کنید. همچنین شما می توانید انواع آثار هنری که توسط هنرمندان جدید فروخته شده را بیابید.

Rarible: مشابه Opensea ،Rarible بازاری باز و دموکراتیک است که به هنرمندان و سازندگان اجازه می دهد NFTها را منتشر کرده و بفروشند. توکن های RARI منتشر شده در این پلتفرم مالکان را قادر میسازد تا ویژگی هایی مانند هزینه ها و قوانین را بررسی کنند.

Foundation: اینجا هنرمندان می بایست « حق رای »، یا این که دعوتنامه ای از دیگر سازندگان که بتوانند آثارشان را منتشر کنند، دریافت نمایند.

آیا NFT بخریم؟

یو  Yu، می گوید:« NFT ها ریسک پذیر هستند و آینده نامعلوم است و هنوز تاریچه‌ی زیادی برای قضاوت در مورد عملکرد آن ها در دست نداریم.» او خاطر نشان کرد، چون NFT ها خیلی جدید هستند، این سرمایه گذاری ها را از مبالغ کم شروع کنید.

البته این تصمیمات کاملاً شخصی است. اگر پولی برای ذخیره دارید، ممکن است ارزش بررسی و ریسک را داشته باشد. همان گونه که نگهداری یک اثر هنری برای شما معنی دار است و به خاطر عشق به یک اثر هنری آن را با قیمتی گزاف خریداری می کنید. این نکته را در نظر بگیرید که ارزش یک NFT کاملاً بستگی به کسانی دارند که خواهان خرید آن هستند و اینکه چه مقدار بها پرداخت کنند. بنابراین تقاضا،ارزش گذاری می کند. همه ی این ها به این معنی است که ممکن است شما کمتر از آن چه برای خرید آن پرداخت کرده اید دوباره بفروشید، و یا اگر کسی آن را نخواهد اصلاً نتوانید آن را دوباره به فروش برسانید. پس کاملاً محتاط باشید. مانند هر سرمایه گذری دیگری که انجام می دهید، تحقیقات کنید و خطرات احتمالی را در نظر بگیرید و با احتیاط کامل ادامه دهید.

تفاوت NFT با ارز دیجیتال

NFT یا توکن های غیر مثلثی(non-fungible token) به طور کلی با استفاده از همان نوع برنامه نویسی ارز دیجیتال، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می شوند. اما پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال « تبدیل پذیر» هستند، به این معنی که می توان آن ها را با یکدیگر مبادله کرد و یا انتقال داد. آن ها همچنین از لحاظ ارزش برابر می باشند. یک دلار همیشه ارزش یک دلار را دارد. یک بیت کوین همیشه با یک بیت کوین دیگربرابر است

NFT چگونه کار می کند؟

NFT بر روی بلاکچین وجود دارند. یک NFT هنر ساخته شده برای اشیاء دیجیتالی که هر دو آیتم مثلثی و غیر مثلثی ها را در برمی گیرد، از قبیل: فایل ها کلکسیون ها آواتارهای جازی و پوسته های بازی های ویدئویی کفش های کتانی موسیقی و…

آیا NFT بخریم؟

NFT ها ریسک پذیر هستند و آینده نامعلوم است و هنوز تاریچه‌ی زیادی برای قضاوت در مورد عملکرد آن ها در دست نداریم.» او خاطر نشان کرد، چون NFT ها خیلی جدید هستند، این سرمایه گذاری ها را از مبالغ کم شروع کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!