- تأثیر وب3.0 بر آینده تجارت جهانی

وب 3.0 چیست؟ تاثیر وب 3.0 در بازار دیجیتال چیست؟ ما در این مقاله پس از توضیح انواع کامل وب ها تأثیرات وب 3.0 را بر بازاریابی دیجیتالی و آینده بررسی خواهیم کرد.

 

در این مقاله سعی شده است که به طور کلی مفاهیم زیر تعریف و بسط داده شوند:

1- تاریخچه وب1.0 و وب2.0 چیست؟

2- وب 3.0 چیست؟

3- وب3.0 چه تأثیری بر بازاریابی دیجیتال دارد؟

4- وب 3.0 آینده تجارت و اقتصاد جهانی را چگونه رقم خواهد زد؟

 

web 3.0 چیست؟

 

در جهان امروزی روزانه میلیاردها نفر به سرویس اینترنت دسترسی دارند و از این ابزار کاربردی که عمر چندانی از پیدایش آن نمی‌گذرد استفاده‌های فراوانی می‌کنند و تصور دنیای کنونی بدون اینترنت بسیار سخت و باورناپذیر است. با پیدایش شبکه جهانی وب و تکامل آن در طول زمان، کاربرد اینترنت در دنیا و زندگی مردم بسیار افزایش‌یافته است و تمامی کسب‌وکارها و تجارت جهانی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. بازاریابی دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست و با تکامل شبکه جهانی وب، بازاریابی دیجیتال نیز دچار تحول فراوانی شده است. تاریخچه وب1.0 و وب2.0 چیست؟ وب 3.0 چیست؟ و تأثیر آن بر تجارت و بازاریابی دیجیتال کدام است؟ آینده تجارت جهانی باوجود Web3.0 چه خواهد شد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

– تاریخچه وب1.0 و وب2.0

 

وب1.0 و وب 2.0

 

شبکه جهانی وب و به‌طورکلی اینترنت در حال تکامل و حرکت به سمت هوشمندتر شدن است. در ابتدا داده‌ها در آن به‌ صورت ایستا به کاربران ارائه می‌شد اما پس از گذشت زمان کاربران توانستند با آن داده‌ها به‌صورت پویا با یکدیگر در حال تعامل باشند.

اصطلاحات وب 1.0 و وب2.0 معمولاً برای توصیف نسل‌های مختلف شبکه جهانی وب استفاده می‌شوند. آن‌ها اصطلاحات رسمی نیستند و تعریف دقیقی از معنای آن‌ها وجود ندارد، اما عموماً برای اشاره به دو دوره مختلف در توسعه شبکه جهانی وب استفاده می‌شود. وب1.0 به‌عنوان اولین نسل شبکه وب توصیف می‌شود که در سال 1990 آغاز شد و در حدود سال 2001 به پایان رسید. مشخصه آن وب‌سایت‌های ثابت و ایستا بود که عمدتاً توسط طراحان و برنامه نویسان وب ایجادشده بودند. کاربران نمی‌توانستند مستقیماً با این وب‌سایت‌ها تعامل داشته باشند و محتوای آن‌ها عموماً توسط افراد حرفه‌ای ایجاد و مدیریت می‌شد. وب 2.0 به‌عنوان نسل دوم شبکه وب تعریف می‌شود که در سال 2001 آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. مشخصه این نسل از شبکه وب، وب‌سایت‌های پویا و تعاملی است که اغلب توسط کاربران تولید می‌شوند. کاربران می‌توانند مستقیماً با این وب‌سایت‌ها تعامل داشته باشند و محتوا توسط کاربران عادی ایجاد و مدیریت می‌شود. پس از ظهور وب2.0 همه‌چیز تعاملی شد، شبکه‌های اجتماعی شروع به ظهور کردند و مردم می‌توانستند از طریق وبلاگ‌ها، توییت‌ها و پست‌ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

– وب 3.0 چیست؟

وب3.0(Web3.0) چیست؟

 

وب3.0 یا Web3.0 نسل بعدی شبکه جهانی وب است  که درحال‌توسعه می‌باشد و هدف آن ایجاد اینترنت و شبکه‌ای غیرمتمرکز برخلاف وب نسل2 (اطلاعات در سرورهای متمرکز نگهداری می‌شوند) می‌باشد که شامل فناوری وب معناگرا و هوش مصنوعی (Artificial intelligence) است. Web3.0 مرحله بعدی رشد و ارتقاء کسب‌وکارها و تجارتشان خواهد بود که بر اساس وب‌سایت‌های تعاملی و اجتماعی وب2.0 و وب‌سایت‌های اطلاعاتی وب1.0 ساخته‌شده‌اند. Web3.0 نسخه ارتقا یافته وب2.0 است و مشخصه آن ایجاد دنیای مجازی در اینترنت از طریق وب‌سایت‌هایی مانند مراکز خرید مجازی آنلاین است که به کاربران امکان تعامل با یکدیگر و خرید محصولات را می‌دهد. وب3.0 نه‌تنها شخصی‌سازی، بلکه وب معناگرا را نیز ارائه می‌دهد، که چارچوبی را برای استفاده مجدد و به اشتراک‌گذاری آسان‌تر اطلاعات در بین برنامه‌ها، جوامع و شرکت‌ها فراهم می‌کند. از مزایای نسل سوم شبکه جهانی وب یا Web3.0 می‌توان به عدم وجود نهاد مرکزی کنترل‌کننده، حفظ مالکیت اطلاعات، پاسخ به نیاز کاربران در کمترین زمان ممکن و کاهش سرقت اطلاعات کاربران به کمترین حد ممکن اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Web3.0 که آن را از نسل‌های قبل متمایز می‌کند، تعامل کاربران بدون نیاز به یک‌نهاد ثالث و همچنین اخذ مجوز از آن است. بنابراین Web3.0 بر روی بلاک چین‌ها و دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز اجرا خواهد شد و از محصولات کاربردی Web3.0 می‌توان به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که مبتنی بر بلاک چین هستند (Dapp) اشاره کرد.

– وب3.0 و تأثیر آن بر بازاریابی دیجیتال(digital marketing)

 

وب3.0 و تأثیر آن بر بازاریابی دیجیتال

 

به زبان ساده، بازاریابی در مورد یافتن افرادی است که با محصولی که ارائه می‌دهید مرتبط باشند. ازاین‌رو بازاریابی دیجیتال به معنای یافتن افراد در جهان دیجیتال یا مجازی (شبکه جهانی وب) است که با محصول شما مرتبط هستند. در دنیای امروز، بازاریابی دیجیتالی به معنای پیدا کردن و هدف‌گذاری کاربران در دنیای مجازی یا اینترنت است که بهترین ارتباط را با محصول یا خدمات شما دارند. به‌عنوان‌مثال، شما می‌خواهید افرادی را پیدا کنید که حداقل یک‌بار در هفته فوتبال بازی می‌کنند، زیرا شما محصولات پروتئینی موردنیاز آن‌ها را تولید می‌کنید. منطقی است که آن‌ها را با وبلاگ نویسی مورد هدف قرار دهیم یا هدف‌گذاری رسانه‌های اجتماعی را انجام دهیم. می‌توان انتظار داشت Web3.0 به دلیل هوشمندتر شدن نسبت به نسل‌های قبل از خود تأثیر بسزایی در بازاریابی دیجیتال و به‌طورکلی تجارت جهانی خواهد داشت. در ادامه به بعضی از دلایلی که سبب تغییرات گسترده تجارت و بازاریابی دیجیتال خواهد شد خواهیم پرداخت.

1- متاورس فضایی گسترده برای برندهای تولیدکننده و خدماتی ایجاد خواهد کرد:

تصور کنید که در یک دنیای مجازی جایگزین دنیای واقعی قرار دارید و می‌توانید در سراسر جهان سفر کنید. وقتی متاورس این فرصت را به کاربران می‌دهد که از محدودیت‌های فضا و مکان فراتر بروند، چه فرصتی برای برندها ایجاد خواهد شد؟ برندها می‌خواهند مردم را برای استفاده از محصولات خود جذب کنند. این به روشی سرگرم‌کننده و جذاب تبدیل خواهد شد که برای آن‌ها شخصی‌سازی شده است.

2- توکن‌ها و ارزهای دیجیتال به بازار جدید تبدیل خواهند شد:

نکته اساسی برای متخصصان بازاریابی دیجیتال، درگیر کردن مردم است مانند وقتی‌که یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده با آن‌ها صحبت می‌کند. وفاداری جای خود در بازاریابی دیجیتال جدید به توکن‌ها خواهد داد. مردم می‌توانند از توکن‌ها برای تعامل، خرید، فروش و همچنین مشارکت فعال در شکل دادن به آینده یک برند استفاده کنند.

3- NFTها چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال را متحول خواهند کرد:

بلاک چین‌ها با یکدیگر قابل تعامل هستند. NFT هایی که برای بازاریابی دیجیتالی طراحی‌شده‌اند، نگاه ما به بازاریابی دیجیتال را تغییر می‌دهند. برای اولین بار، برندها می‌توانند از محصولات خود NFT بسازند و با جامعه کاربری خود پیوند مستقیم پیدا کنند. شرکت‌ها می‌توانند از بازاریابی دیجیتال برای ایجاد جوامع معتبر استفاده کنند.

 

Web3.0 اصطلاحی است برای تمام فناوری‌هایی که آینده ما را شکل می‌دهند. نحوه زندگی، درآمد و معاشرت ما در حین صحبت در حال تغییر قابل‌توجهی است و به نظر می‌رسد این شروعی دوباره برای عصر اینترنت است. یک متاورس که در آن هرکسی می‌تواند هر زمان که بخواهد وارد و خارج شود و پروژه‌ها و جوامعی را که به آن‌ها علاقه‌مند است پیدا کند. بنابراین وب3.0 به‌کلی بازاریابی دیجیتال و تجارت جهانی را متحول خواهد کرد و در جدیدی را به‌سوی برندها و شرکت‌ها بازخواهد کرد.

– تأثیر وب3.0 بر آینده تجارت جهانی

 

- تأثیر وب3.0 بر آینده تجارت جهانی

 

بیت کوین به‌عنوان رمزارز پایه، پول الکترونیکی برای مبادله مستقیم بین افرادی که به نهاد ثالث و مرکزی یا هیچ‌کس دیگری اعتماد ندارند و در عوض به بلاک‌چین ایمان دارند (دفتر عمومی که توسط شبکه‌های غیرمتمرکز و منبع باز توسط کامپیوترها نگهداری می‌شود)، ابداع شد. در حال حاضر هزاران ارز دیجیتال مختلف مبتنی بر بلاک‌چین وجود دارد که به‌طور مداوم با درجات مختلف مقررات و نظارت در گردش هستند. این همان چیزی است که به‌عنوان یکی از محصولات وب3.0 شناخته می‌شود. به گفته PitchBook اگر این امر دور از ذهن به نظر می‌رسد که آینده تجارت جهانی به وب3.0 وابسته است، در نظر بگیرید که سرمایه‌گذاران خطرپذیر در سال 2021 بیش از 27 میلیارد دلار در ارزهای دیجیتال و پروژه‌های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، که بیش از مجموع 10 سال گذشته است.

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و بازیگران صنعت نیز در ایالات‌متحده آمریکا تلاش می‌کنند تا قوانینی را تحت تأثیر این پروژه‌ها تصویب کنند که به نفع دیدگاه آینده‌نگر آن‌ها از اقتصاد جهانی باشد، که می‌توان آن را در برخی از جوامع توسعه‌یافته که در آن وب3.0 مفهومی انتزاعی نیست، بلکه در زندگی روزمره جریان دارد، مشاهده کرد. شکی نیست که وب3.0 با محصولاتی که به جهان امروز ارائه خواهد کرد، اقتصاد جهان امروزی را که همچنان بر مبنای مدل کلاسیک اداره می‌شود نیز تحت تأثیر خود قرار داده و تجارت در آینده شکل متفاوتی با نوع امروزی خود خواهد داشت.

 

وب3.0 مفهومی بسیار گسترده تر از بلاک چین است که در واقع آن را نیز شامل می شود. وب3.0 در واقع به تمامی پروژه های اینترت اطلاق می شود که به صورت غیرمتمرکز اداره می شوند و هوش مصنوعی در آن نقش بسیار پررنگی دارد. امروز تعریف دقیقی از وب3.0 وجود ندارد زیرا این پروژه هنوز به مرحله نهایی خود نرسیده است و ممکن است در طول این مسیر با پیشرفت های حاصل شده ماهیت آن نیز با تعریف امروزی آن متفاوت باشد.

منابع:

https://medium.com/@next_shore/an-introduction-to-web3-8862e8422a7

https://en.wikipedia.org/wiki/Web3

https://popupsmart.com/blog/web-3-0-marketing

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

twenty − nine =