موزه متاورسی

موزه‌ی NFT در ایالات متحده درهایش را برای بازدید گشود

 

به نقل از وبسایت France24، یک موزه‌ی تخصیص یافته به پدیده‌ی NFT، مخلوقاتی بر بستر بلاک‌چین که طوفانشان جهان هنر را در بر گرفته است، درهای خود را در ایالات متحده گشوده است:

موزه‌ی NFT سیاتل آثار هنری اصیل بر این پایه را با توضیحاتی درباره‌ی فناوری پشت آن‌ها نمایش می‌دهد، و این موزه قصد دارد به بازدیدکنندگان در مسیریابی در دنیای جدید توکن‌های غیر قابل واگذاری (NFT – Non-Fungible Token) کمک کند.

هم‌بنیان‌گذار موزه، پتر همیلتون (Peter Hamilton) گفته است: « نیت  ]از ساخت موزه‌ای با این موضوع[ در فضای فیزیکی آسان‌تر کردن دسترسی به مفهوم NFT برای همگان است. شما می‌تواند در این جا قدم بزنید، و واقعاً مهم نیست که تا چه اندازه درباره‌ی هنر دیجیتال بدانید یا ندانید، و درباره‌ی NFTها، چرا که شما می‌توانید اثر هنری را در یک قالب نمایشی بزرگ ببینید، به طریقی که به شما را به یاد یک نمایشگاه موزه‌ای آشنا بیندازد.»

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، NFTها اشیای دیجیتالی یکتایی هستند که مالکیت را رسمی را می‌کنند.

به زغم این که محتوای NFTها می‌تواند قابل کپی کردن باشد، خود NFT یکتا و اصیل است، دقیقاً به همان صورت که تعداد بی‌شماری نسخه از مونالیزای داوینچی وجود دارد، اما تنها آن نسخه که در موزه‌ی لوور نگهداری می‌شود اصل است.

سرمایه‌گذاران و مجموعه‌داران ثروتمند در ماه‌های اخیر به شدت تقاضا داشتند که در گسترش شورانگیز این پدیده‌ی دیجیتال سهیم باشند، پدیده‌ای که مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است، همان فناوری‌ای که رمزارزها را ممکن کرده است.

حراجی‌های اخیر شاهد پرداخت‌های بسیار هنگفتی برای NFTها بوده‌اند؛ مثلاً 69.3 میلیون دلار برای یک اثر هنری دیجیتال که توسط هنرمندی به نام Beeple ساخته شده و در حراجی معروف کریستی (Christie) به فروش رفته است.

مانند تمامی فناوری‌های جدید، این فناوری نیز شکاکان خودش را دارد؛ تماشاگرانی که این پدیده را همچون یک مد زودگذر نادیده می‌گیرند، یا این که حتی بدتر- آن را به مثابه لباس جدید پادشاه دروغین می‌بینند. اما بازدیدکنندگان موزه گفته‌اند که چیزی واقعی را حس کرده‌اند. یکی از مهمانان موزه، که خود را کارا (Cara) معرفی می‌کند، می‌گوید: « این نوعی پدیده‌ی جهانی است پس ما نیز به نوعی شاهد ورودش به زندگی هستیم.»

دیدن این تحول تمام سرگرمی هملیتون، هم‌بنیان‌گذار موزه، است، او می‌گوید: « سخت است بگوییم این فناوری قرار است ما را به کجا برساند، این تنها آغاز است. هر کسی که به شما گفت یک متخصص NFT است واقعیت را نمی‌گوید، چرا که ما همگی در حال یاد گرفتن هستیم، همه‌ی ما از یکی تجربه‌ی خیلی خیلی تازه شروع کرده‌ایم.»

منبع: https://www.france24.com/en/live-news/20220203-nft-museum-opens-its-doors-in-united-states

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ten + twelve =