مایکروسافت مش Microsoft mesh

 

اگر نام متاورس را شنیده باشید، باید بگوییم که مایکروسافت مش Microsoft Mesh نقش مهمی را در متاورس ایفا خواهد کرد که همین مسئله نشان‌دهنده یک پدیده بزرگ در فناوری است.

مایکروسافت مش  Microsoft Mesh یک پلتفرم واقعیت ترکیبی است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های مبتنی بر واقعیت ترکیبی مایکروسافت را بسازند و آنها را در ابر Azure مایکروسافت میزبانی و مدیریت کنند.

در ادامه این مقاله به کاربرد و ويژگی های مایکروسافت مش و  خط مشی آن در فضای دیجیتالی و مدرن امروزی می پداریم، پس تا انتهای مطلب همراه متاورس پارسی باشید.

مایکروسافت مش (Microsoft Mesh)  چیست؟

مایکروسافت احتمالاً یکی از اصلی‌ترین نام‌هایی است که این روزها مردم آن را با همکاری و ارتباطات مرتبط می‌دانند. برای مدتی، تیم‌های مایکروسافت به تدریج چشم‌انداز های مشارکتی را در اختیار گرفتند و همه چیز؛ از اشتراک‌گذاری محتوای فراگیر گرفته تا کنفرانس ویدیویی را ارائه می‌دهند.

با این حال، اکوسیستم تیمی مایکروسافت تنها نمونه‌ای نیست که راه را برای آینده مشترک موفق تر هموار می کند. این شرکت فناوری، همچنین با ابزارهایی مانند هولولنز و البته مایکروسافت مش، در واقعیت ترکیبی گام برمی دارد.

همانطور که اشاره کردیم، ماکروسافت مش Microsoft Mesh یک پلتفرم Mixed-Reality (واقعیت ترکیبی) است که برای تسهیل همکاری و ایجاد برنامه طراحی شده است.

این پلتفرم برای کار با هدست‌های مختلف واقعیت مجازی و واقعیت افزوده طراحی شده و به کاربران این اجازه را می‌دهد که در مکان‌های فیزیکی و مجازی به طور موثرتری با یکدیگر همکاری و تعامل کنند.

Microsoft Mesh روی ابر Azure ساخته شده و در آن اجرا می‌شود. این بدان معناست که از امنیت، حریم خصوصی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و دیگر ویژگی‌های هوشمند و مدرن آژور بهره می‌برد.

Microsoft Mesh  همچنین برنامه‌هایی را ارائه می‌کند که به افراد در مکان‌های فیزیکی مختلف اجازه می‌دهد تا از هر کجا و با استفاده از هر دستگاهی از جمله هولولنز HoloLens))، رایانه شخصی، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند به پروژه‌ها بپیوندند و با آنها همکاری کنند.

توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند اپلیکیشن‌های واقعیت ترکیبی همه جانبه، چند کاربره و چند پلتفرمی را با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای نقشه‌های فضایی، حضور همه‌جانبه و رندر هولوگرافیک در فضای ابری بسازند.

مایکروسافت مش

خط مشی مایکروسافت مشMicrosoft Mesh

Microsoft Mesh  یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در اکوسیستم راه‌حل‌های MR مایکروسافت است. کارشناسان این شرکت بر این باورند که ادغام دنیای واقعی و مجازی از طریق واقعیت ترکیبی می‌تواند کلیدی برای کار گروهی بهتر باشد.

این تقاضا برای ترکیب ارتباطات مجازی و واقعی در سال 2020، زمانی که بیماری همه گیر کرونا تیم‌های کاری را از هم جدا کرد، به طور فزاینده‌ای آشکار شد.

در طول سال 2020، متوجه شدیم که اگرچه همکاری فیزیکی در مواردی مانند مدیریت زمان و سفر به راحتی انجام پذیر نیست؛ ولی بسیاری از رهبران کسب و کار و کارکنان یک شرکت ترجیح دادند تا برای دستیابی به بهره وری یکسان، در محیط‌هایی که نیاز به ارتباط “face to face” نیست کار کنند.

مایکروسافت مش این وعده را می‌دهد که بهترین‌های هر دو جهان (مجازی و واقعی) را به ما ارائه خواهد داد. در یک فضای هولوگرافیک، کاربران می توانند با افراد و محتوای مختلف در یک محیط مشترک و امن تعامل داشته باشند.

اگرچه، در ابتدا، مایکروسافت خاطرنشان کرد که کارمندان همکار به عنوان آواتارهای مجازی برای همکاران خود ظاهر می‌شوند، اما چشم انداز نهایی مش، ارائه فناوری هولوپورتیشن (holoportation) است.

این بدان معنی است که کاربران می‌توانند به عنوان خود واقعی‌شان در فضای Mesh ظاهر شوند و “تلپورت” کنند.  Microsoft  Mesh  قصد دارد کاربران را در تعامل موثرتر با دیگران، هر کجایی که همکاران آنها حضور دارند، قرار دهد.

 مایکروسافت مش Microsoft Mesh  چه مزایایی دارد؟

  • حضور و تجربیات مشترک را از هر کجا و در هر دستگاهی از طریق برنامه‌های کاربردی واقعیت ترکیبی امکان پذیر می‌کند.
  • شما می توانید حضور را احساس کرده و با عمق و ابعاد جدید فضا و افراد ارتباط برقرار کنید .
  • در پلتفرم مش، هوش دیجیتال به دنیای واقعی می‌آید و افراد می‌توانند اتفاقات را با هم تجربه کنند
  • شما این امکان را دارید تا از هر جایی در این کره خاکی وصل شوید.

ویژگی‌های مایکروسافت مش

یکی از ویژگی‌هایی که مایکروسافت مش را بسیار جذاب می کند این است که می توانید از آن با طیف وسیعی از دستگاه‌ها استفاده کنید. فضای مجازی Mesh  از طریق تجهیزات جانبی مختلف قابل دسترسی است. این تجهیزات از HoloLens 2  شروع شده و با شرکت‌های همکار تکمیل می‌شود. به عنوان مثال،  HP Reverb G2  از Mesh پشتیبانی می‌کند.

در طول رویداد Microsoft Ignite 2021، مایکروسافت پیش نمایشی را برای برنامه Mesh راه اندازی کرد که هدف آن تعامل کردن همکاران با یکدیگر در کار تیمی از راه دور است.

مشتریان همچنین می‌توانند با پشتیبانی Mesh به AltSpaceVR دسترسی داشته باشند که جلسات واقعیت مجازی را با امنیت بالا در سطح سازمانی ارائه می دهد.

در طول رویداد  Ignite 2021، مایکروسافت همچنین برنامه‌ریزی خود را برای ادغام Mesh با برنامه همکاری تیم‌ها فاش کرد. این موضوع راه را برای آینده جلسات تیمی در فضای واقعیت ترکیبی هموار می‌کند. مایکروسافت قصد دارد در آینده به مشتریان این امکان را بدهد که مجموعه‌ای از برنامه‌های دارای قابلیت مش را برای تعامل در آینده انتخاب و ترکیب کنند.

پلتفرم Mesh برای توسعه دهندگان، یک فرصت هیجان انگیز برای ایجاد تجربیات سفارشی در واقعیت ترکیبی است. این پلتفرم که بر روی فضای ابری آژور برای پایداری ساخته شده، توسعه دهندگان و مهندسان و معماران را قادر می سازد تا ایده های منحصر به فرد را در فضایی انعطاف پذیر تجربه کنند.

چگونه Microsoft Mesh همکاری بین تیم‌ها را تغییر خواهد داد؟

ما قبلاً شواهدی از توانایی مایکروسافت در تغییر محیط همکاری با تیم های مایکروسافت دیده ایم. با این حال، به همان اندازه که به اشتراک گذاری فایل، مدیریت پروژه، و کنفرانس ویدئویی ارزشمند است ، این ابزارها به طور کامل محیط تیم درون دفتر را تکرار نمی کنند.

در مایکروسافت مش، شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌هایی بسازند و به آن‌ها دسترسی داشته باشند که به کاربران اجازه می‌دهد با هم در پروژه‌های هولوگرافی یا سه بعدی در زمان واقعی کار کنند. می‌توانید ایده‌های خود را با اعضای تیم در نیمی از راه در سراسر جهان به اشتراک بگذارید، و حسگرها می‌توانند حرکات شما را ردیابی کنند تا بتوانید با محتوای دیجیتال تعامل داشته باشید، انگار که در زندگی واقعی آن را مدیریت می‌کنید.

مایکروسافت در حال حاضر شروع به نشان دادن این است که چگونه Microsoft Mesh می تواند جلسات آنلاین و رویدادهای مشترک را تغییر دهد. در طول Ignite، این شرکت استراتژی هولوپورتاسیون خود را به نمایش گذاشت که به افراد امکان می‌دهد هولوگرام‌های دیجیتالی واقعی از خود را به مردم در هر نقطه از کره زمین ارائه دهند.

مایکروسافت مش چیست؟

کاربردهای مایکروسافت مش Microsoft mesh

Microsoft Mesh  قصد دارد تمام خلاقیت همه‌جانبه و تعاملات صمیمانه همکاری واقعی را در دنیای مجازی به صورت امن و مقیاس پذیر ارائه دهد. Microsoft Mesh دری را به روی پلتفرم‌های همکاری XR در آینده باز می‌کند، جایی که شرکت‌کنندگان می‌توانند در اولین فضای بصری تعامل داشته باشند. از جمله کاربردهای مایکروسافت دردنیای متاورس و پلتفرم مش(Microsoft Mesh) به روایت زیر است:

  • آواتارهای متحرک: آواتارهای متحرک اولین گام مایکروسافت به سمت هولوپورت کردن عکس واقعی است. این ابزارها کارمندان را قادر می‌سازد تا در پروژه همکاری از راه دور با محتوای دوبعدی و سه بعدی و همچنین نمایش آواتار پویا از همتایان خود شرکت کنند.  این ابزارها می توانند به مواردی مانند Azure Active Directory  دسترسی داشته باشند تا به اعضای تیم کمک کنند یکدیگر را پیدا کنند.
  • جلسات تعاملی: با تکیه بر شهرت مایکروسافت با برگزاری جلسات در تیم های مایکروسافت، شرکت در جلسات مجازی تعاملی از طریق مش، تجربیات بسیار پیچیده تری را با محتوای سه بعدی ارائه می دهد که کاربران می توانند در زمان واقعی و فناوری ردیابی دستی با آن تعامل داشته باشند.
  • ادغام برنامه ها: توسعه دهندگان در پلت فرم Microsoft Mesh به عملکرد مایکروسافت و احتمالاً حتی برنامه‌های شخص ثالث برای عملکردهای بیشتر دسترسی خواهند داشت. به عنوان مثال، می توانید یک داکیومنت را از Microsoft  Word  گرفته و آن را درون یک جلسه بکشید تا شما و اعضای تیمتان بتوانید صفحات را با هم ورق بزنید.
  • درگیر شدن با پروژه: در مقایسه با ابزارهای همکاری تیمی موجود در حال حاضر، Microsoft Mesh  می‌تواند درجات بسیار بالاتری از درگیری با پروژه ارائه دهد. سازمان‌ها می‌توانند فضاهای ملاقات با واقعیت ترکیبی ایجاد کنند و کارمندان را از سراسر جهان در یک اتاق قرار دهند. همچنین شما می توانید بدون هدر دادن مواد یا منابع، روی پروژه ها و طرح های سه بعدی با هم کار کنید.

رقابت در متاورس چگونه خواهد بود؟

بدون شک، بزرگ‌ترین رقیب شرکت مایکروسافت، متا (فیسبوک سابق) است که اعلام کرده که تلاش‌های خود را برای تغییر بیزینس خود به سمت ساخت نسخه متاورس خود افزایش می‌دهد، چیزی که نشان‌دهنده بازسازی کامل برند شرکت است.

می‌دانیم که متا فضای فراگیر خود را به نام Horizon Workrooms راه‌اندازی کرده است. یعنی یک پلتفرم همکاری مجازی که کاربران VR و چت ویدیویی را در یک مکان به هم متصل می‌کند که شامل پشتیبانی از اپلیکشین Zoom و چت ویدیویی فیس‌بوک است.

مایکروسافت روی تیم‌های مایکروسافت کار می‌کند و قصد دارد از آن به‌عنوان پایه‌ای برای پلتفرم‌هایی استفاده کند که همان هدف مش را دارند. قابلیت‌های این شرکت با زیرساخت‌های ابری، کنفرانس ویدیویی و مایکروسافت 365 به آن کمک می‌کند تا به عنوان یک رقیب قدرتمند در برابر شرکت‌هایی که به متاورس چشم دوخته‌اند، قرار بگیرد.

جمع بندی: مایکروسافت مش در آینده

اگرچه مدتی است که می بینیم و می شنویم که حجم صحبت های پیرامون Microsoft Mesh در حال افزایش است، ولی ما هنوز در مراحل اولیه توسعه آن هستیم. مایکروسافت برنامه های بزرگی برای آینده دارد که حول محور holoportation و تجربیات منحصر به فرد واقعیت توسعه یافته می چرخد. مانند بسیاری از بزرگترین پیشرفت‌های مایکروسافت، Mesh  محصول رویایی برای همکاری بهتر و تعاملات فرد به فرد است.

اگر مایکروسافت راهی بیابد که Mesh را به یک محیط قابل دسترس برای همه تبدیل کند، به لطف رویکرد ناشناس به سخت افزار و فضای نرم افزاری بسیار قابل تنظیم، میتواند آینده کار گروهی را به کلی تغییر دهد! مایکروسافت مش راه حل سیستماتیک مایکروسافت برای افزودن بُعد جدیدی به فضای همکاری بین تیم هاست.

منابع:

https://www.uctoday.com/collaboration/what-is-microsoft-mesh/

https://www.microsoft.com/en-us/mesh

https://www.apptuts.net/en/tutorial/android/microsoft-mesh-gambit-metaverse/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

one × three =